Dear Mr. Keirens and Mr. Declercq:
Pretending that two foreign cargo planes less per week will cost 200 airport jobs is nothing but fake news:
– Cargo flights from Zaventem to China are not operating at full capacity. It makes sense for the least profitable airlines to go away, and their payload will be redirected between other players: Â transit and last mile operators will loose no business, all the freight tons will be loaded onto other planes.
– In total, the National Bank of Belgium has listed 5.526 jobs related to airfreight activities across all our airports for the year 2012:  http://cms.mmm.be/truck/wp-content/uploads/sites/4/febiac-18.png
– For the sake of simplicity, if we assume that 80% of the airfreight activities are related to « pure cargo »(it is less) and that in 2012 there was an average of 50 « pure cargo » flights per day across our major airports (there were more), the loss of two cargo flights per week (in case there would be no compensation such as explained above) is a maximum of 80% x 5526 x 2/(50×7) = 25 people. That is a lot less than 200….
Disseminating fake news is not the right way to help solve our airport issues in a professional manner.
Sincerely Your’s
——————————————————–
‘Luchthaven verliest 200 jobs door vertrek cargomaatschappijâ
Air Cargo Belgium trekt aan de alarmbel nu verschillende cargomaatschappijen Brussels Airport de rug lijken toe te keren. (© Helena Van Eykeren)
Door het aangekondigde vertrek van de Slovaakse cargomaatschappij Air Cargo Global verliest Brussels Airport 200 jobs. Bovendien moet Brussels Airport door de strengere geluidsnormen het vertrek van nog 5 andere maatschappijen vrezen, zegt Air Cargo Belgium, de vereniging van de cargogemeenschap op Brussels Airport. âDit is waar we al die tijd voor gewaarschuwd hebben.â
Gisteren mocht Brussels Airport op de World Air Cargo Awards nog de prijs voor beste cargoluchthaven van 2017 in ontvangst nemen. Vandaag is de stemming bij Air Cargo Belgium, dat de cargogemeenschap op Brussels Airport, helemaal omgeslaan. De Slovaakse cargomaatschappij Air Cargo Global kondigde zonet aan de luchthaven te verlaten door de nultolerantie inzake de geluidsnormen en de bijhorende boetes.
âDit is waar we al die tijd al voor gewaarschuwd hebbenâ, zegt directeur van Air Cargo Belgium Geert Keirens. âDeze maatschappij vloog twee keer per week naar China. Het vertrek van deze maatschappij betekent dat de luchthaven een 200-tal jobs verliest.â
De maatschappij verhuist zijn activiteiten voor een klein deel naar Praag, het grootste deel verhuist naar Amsterdam. âSchiphol ontvangt hen natuurlijk met open armen, maar voor onze nationale luchthaven is dit een groot verlies.â
‘Het eerste dominosteentje dat valt’
Bovendien vreest Keirens het vertrek van nog vijf andere maatschappijen die met hetzelfde type vliegtuigen – Boeing 474-400 â vliegen. âOok zij kunnen met deze toestellen boetes niet vermijden. Er zijn al een aantal maatschappijen die hun activiteiten op Brussels Airport al grotendeels hebben afgebouwd. Air Cargo Belgium is de eerste die nu daadwerkelijk vertrekt, maar dit is slechts het eerste dominosteentje dat valt.â
Bovendien vreest Keirens het vertrek van nog vijf andere maatschappijen die met hetzelfde type vliegtuigen – Boeing 474-400 â vliegen. âOok zij kunnen met deze toestellen boetes niet vermijden. Er zijn al een aantal maatschappijen die hun activiteiten op Brussels Airport al grotendeels hebben afgebouwd. Air Cargo Belgium is de eerste die nu daadwerkelijk vertrekt, maar dit is slechts het eerste dominosteentje dat valt.â
Het vertrek betekent ook dat de maatschappijen niet gerustgesteld zijn door de beslissing van de Brusselse regering om dan wel de nultolerantie te hanteren, maar de boetes pas na anderhalf tot twee jaar te innen. âDe boetes vallen misschien nog niet in de bus, maar de onzekerheid heeft duidelijk grote gevolgenâ, aldus Keirens. âWij roepen dan de politiek nogmaals op om op korte termijn met een oplossing te komen.â
Met het vertrek van Air Cargo Global zou ook de oprichting van een Belgische vrachtmaatschappij, Global Lift, in het gevaar komen. âDat dossier is nog niet afgeschreven, maar als het politieke tij niet keert, zal die maatschappij er niet komenâ, is Keirens duidelijk.