De luchthaven van Luik wil het Belgische luchtruim geregionaliseerd zien. Brussels Airport, de enige Belgische luchthaven die onder nationale titel opereert, zou de concurrentie met de regionale luchthavens verstoren.
(belga) – In een opmerkelijk memorandum aan de volgende federale regering hekelt de top van de Luikse luchthaven het feit dat de luchthavenbevoegdheden nog steeds nationaal geregeld worden. Dat staat vandaag in le Soir. Het Belgische luchtruim zou beter geregionaliseerd worden, klinkt het in Luik. Brussels Airport is volgens hen een concurrent voor de luchthavens van Luik of Charleroi, die zoals Oostende en Antwerpen geregionaliseerd zijn. Er is geen enkele reden om die luchthaven als enige onder nationale titel te houden ‘wat tot een verstoring van de concurrentie leidt omdat de federale staat geneigd is om die te bevooroordelen tegenover de regionale luchthavens’, luidt het in het memorandum.
De Luikse luchthaven roept het Waalse gewest op om niet meer bij te dragen tot de kosten van de luchtverkeersleiding door Belgocontrol, die te duur en te weinig rendabel zou zijn. Het kabinet van de Waalse voogdijminister, André Antoine, weigert commentaar te geven op het document.
28/05/2010
[->http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen_transport/Luikse_luchthaven_wil_Brussels_Airport_regionaliseren.8920931-3085.art]