Landingsbaan Brussels Airport heeft verkeerde naam’

woensdag 19 mei 2010

Zaventem – Landingsbaan 02/20 op Brussels Airport heeft al minstens een jaar de verkeerde naam. De nummering van de baan stemt niet meer overeen met de gegevens van het kompas van de vliegtuigen. Dat meldt het magazine Eos.

« Landingsbanen worden genummerd volgens hun oriëntatie naar de magnetische noordpool. Die schuift echter elk jaar ongeveer 15 kilometer op. Dat heeft tot gevolg dat de banen om de veertig tot vijftig jaar een nieuw nummer moeten krijgen, » zo staat er te lezen.

« De laatste wijziging op Brussels Airport dateert van 1974. Nieuwe actie is dringend nodig. Landingsbaan 02/20 moet eigenlijk 01/19 heten ». Dat kwam het magazine te weten uit het rapport dat werd opgemaakt na de crash van een Boeing op de landingsbaan in kwestie in 2008.

« De nummering van de landingsbanen wordt alleen aangepast als de verandering van de magnetische noordpool het oplegt, » zegt Roland Moineau van het directoraat-generaal van de luchtvaart. Dat is volgens Eos duidelijk het geval.

« Moineau bezorgde Eos ook de officiële richtlijnen over de nummering, die duidelijk geen facultatieve opsmuk is van een landingsbaan, maar een ernstig te nemen verplichting », zo klinkt het nog.

Crash boven basiliek Koekelberg

Nog een luchthavenweetje in de marge: Brussels Airport twee bijna evenwijdige landingsbanen, met nummers 07L/25R en 07R/25L. Toen de nieuwe baan 07R/25L moest worden gebouwd, werd ze enigszins schuin geplaatst om het luchthavenverkeer op de andere banen niet te storen. Eos verwijst hiermee naar een fragment uit het boek ‘Brussels Airport’ van vliegtuigspecialist Frans Van Humbeek.

Van Humbeeck voegt eraan toe dat beide pistes elkaar snijden in een punt boven de basiliek van Koekelberg. Als twee vliegtuigen dus gelijktijdig vertrekken van deze bijna evenwijdige pistes, dan zouden ze ergens boven het immense kerkgebouw crashen. Tenzij de piloten ingrijpen natuurlijk.

© brusselnieuws.be

[->http://www.brusselnieuws.be/artikels/stadsnieuws/brussels-airport-heeft-verkeerde-landingsbaan/?searchterm=brussels%20airport]

===

1 reaktie

Weetjes…

door Albert Rosner op 18-05-2010 17:31

Er bestond vroeger ook een tegenhanger van startbaan 02/20 dat hiermee een X vormde : deze werd onbruikbaar gemaakt – pier A werd erop gebouwd – om niet op te stijgen in de richting van Vilvoorde. Baan 25R daarentegen dat pal op centrum Brussel gericht is werd wel uitgebouwd en reeds lang geleden en stoemelings 1km verlengd naar… Brussel toe, en niet achteruit verlengd naar de aardappelvelden toe…

Het wanbeleid is dus niet enkel in Brussel aanwezig, maar vooral van buiten Brussel tegen Brussel.

« Brussel verkracht als een oude hoer » zegt Arno ergens. Er is meer dan iets van aan.

———————————————————

plan van de start- en landingsbanen, beeld door Air Libre toegevoegd ([bron->http://www.brusselsairport.be/imgs/102063/config_2.jpg) :]) :

———————————————————

het bewuste artikel in EOS (korte versie) :

Landingsbaan 02/20 in Brussel heeft al minstens een jaar de verkeerde naam. De nummering van de baan klopt niet meer met het kompas.

Landingsbanen worden genummerd volgens hun oriëntatie naar de magnetische noordpool. Die schuift echter elk jaar ongeveer 15 kilometer op. Dat heeft tot gevolg dat de banen om de veertig tot vijftig jaar een nieuw nummer moeten krijgen. Omdat niet alle luchthavens noch alle landingsbanen op hetzelfde moment gebouwd zijn, gebeurt deze verandering niet gelijktijdig over de wereld.

De laatste wijziging op Brussels Airport dateert van 1974. Nieuwe actie is dringend nodig. Landingsbaan 02/20 moet eigenlijk 01/19 heten. Dat kwam Eos aan de weet uit het rapport dat werd opgemaakt na de crash van een Boeing op deze landingsbaan in 2008.

Landingsbanen krijgen een nummer toegewezen van 01 tot 36 volgens hun koers ten opzichte van het magnetische noorden: het nummer 09 staat voor het oosten (90°), 18 voor het zuiden (180°), 27 voor het westen (270°) en 36 voor het noorden (360°). Landingsbanen kunnen natuurlijk in twee richtingen worden gebruikt, die dus 180° verschillen, en ze hebben daarom twee nummers waarvan het verschil altijd 18 bedraagt: baan 1 is dus ook baan 19. Vandaar de notatie 01/19.

Op 25 mei 2008 crashte een vliegtuig op baan 02/20 van Brussels Airport. In juli 2009 was een rapoort over het ongeluk klaar. Uit de tekst, die online werd gezet, blijkt dat de baan 02/20 staat voor een oriëntatie van 14,43°/194,43°. Afgerond geeft dat 10/190, en dus moet het baannummer eigenlijk 01/19 zijn. Een baanwijziging die de autoriteiten nog steeds niet hebben doorgevoerd. ‘De nummering van de landingsbanen wordt alleen aangepast als de verandering van de magnetische noordpool het oplegt’, zegt Roland Moineau, adviseur bij het directoraat-generaal van de luchtvaart in de Directie Luchtruim en Luchthavens. Dat is hier duidelijk het geval. Moineau bezorgde Eos ook de officiële richtlijnen over de nummering, die duidelijk geen facultatieve opsmuk is van een landingsbaan, maar een ernstig te nemen verplichting.

Lees het volledige artikel [« Brussels Airport heeft verkeerde landingsbaan » (uit Eos-magazine nr. 6, juni 2010).->http://www.eosmagazine.eu/Portals/0/Achtergrond/Brussels%20Airport.pdf]