Brusselaars vragen steun voor actie tegen landingsroute

De voorbije dagen werd het Pajottenland opnieuw opgeschrikt door veel lawaaierige vliegtuigen. Actievoerders uit het Brusselse roepen op om te protesteren tegen de plannen om deze vliegroute te automatiseren.

Het was niet bijzonder warm tijdens de jongste dagen en toch was het Pajottenland opnieuw de aanvliegroute voor landende toestellen naar de luchthaven van Zaventem. Op de redactie van Het Nieuwsblad liepen heel wat klachten binnen van burgers die zich ergeren aan het vliegtuiglawaai.

‘Een groot gedeelte van de toestellen komt van over Ninove aangevlogen. Gisteren was het nagenoeg één op twee vanuit Ninove en één op twee vanuit de richting Liedekerke-Affligem. De ene was nog niet gedraaid, of de andere kwam er al aan. Nu komen ze vooral uit het westen. De piloten draaien hier de motoren terug met een oorverdovend lawaai als gevolg. Het is soms niet mogelijk om te telefoneren’, zegt iemand uit Roosdaal.

Volgens de luchtverkeersleiding Belgocontrol is dit een uitzonderlijke toestand. ‘Er stond noord-noordoostenwind en er wordt gewerkt op de dwarsbaan 02/20 waardoor de toestellen hun landing via het Pajottenland en Brussel inzetten. Er is echter geen verandering van de vliegprocedures’, aldus woordvoerder Guy Viselé.

De werken aan de dwarsbaan zullen nog tot 22september duren. De dwarsbaan 02/20 is de piste die via Waterloo wordt aangevlogen. ‘De wind kwam de voorbije dagen inderdaad uit het noordoosten. We baseren ons hiervoor op de rook van de schoorsteen van de huisvuilverbrandingfabriek in Neder-over-Heembeek’, zegt Maurice Seewald van de vereniging Air Libre Brussel. ‘Maar er is toch duidelijk een intentie om de aanvliegroute over het Pajottenland en de hoofdstad meer te benutten. Dit jaar zijn welreeds aan de 35ste dag toe dat deze route wordt gebruikt. Verleden jaar was dat slechts één dag en dan nog maar voor een paar uur. Minister Etienne Schouppe heeft laten verstaan dat het op deze aanvliegroute drukker wordt.’

Het feit dat de piste 07Links (langs de militaire luchthaven van Melsbroek) nog niet is uitgerust met een ILS (Instrument Landing System) waardoor de piste niet permanent kan worden gebruikt, beperkt de aanvliegmanoeuvres over het Pajottenland voorlopig.

‘Om deze piste met een ILS uit te rusten is er een milieu-effectenrapport nodig. We roepen alle geïnteresseerden op bezwaren te uiten zodat het project niet kan doorgaan’, zegt Seewald.

Met ILS kunnen de toestellen op hun instrumenten veilig landen, ook bij minder gunstige weersomstandigheden. De piste 25Links, kant Kortenbergsesteenweg in Steenokkerzeel, is wel met ILS uitgerust.

Ook op de piste 07Rechts kan er worden geland. Maar op 07Rechts zou er ook over Brussel moeten worden aangevlogen, en dat maakt weinig verschil uit met de huidige aanvliegroute over het Pajottenland. De piste 07Rechts heeft aan het einde van de landingsbaan geen taxibanen waardoor de vliegtuigen op de baan een eind moeten terugkeren. Dat is minder veilig en tijdrovend voor het benutten van de piste.(jm)

www.bruairlibre.be

Het Nieuwsblad 18/09/2008