Nieuwe landingsroute bij warm weer veroorzaakt geluidshinder

Scheervlucht over Denderstreek

Nieuwe landingsroute bij warm weer veroorzaakt geluidshinder

De Denderregio rond Ninove en het Pajottenland worden al dagenlang opgeschrikt door laag overvliegende toestellen. Het warme weer, maar ook nieuwe aanvliegroutes verplichten de piloten hun landingsprocedure over de streek in te zetten.

‘Het lijkt alsof de landingsroute boven ons huis ligt. Hopelijk neemt de geluidshinder niet toe’ Thijs De Clus inwoner Voorde

Jan Muylaert Met het aanhoudend warme weer scheren de vliegtuigen laag over de Denderstreek. Heel wat inwoners van Aalst en Ninove vragen zich af of er een nieuwe vliegroute in gebruik werd genomen. De toestellen vliegen soms maar een paar honderd meter boven hun hoofd. Vliegtuigspotters hoeven zich niet naar de luchthaven van Zaventem te verplaatsen, want in Ninove en Roosdaal kan je met het blote oog zelfs de luchtvaartmaatschappij en de kentekens van de toestellen lezen.

Volgens Guy Viselé van de luchtverkeersleiding Belgocontrol kan bij oostenwind de meest gebruikte aanvliegroute vanaf Leuven niet worden benut omdat de toestellen tegen de wind moeten landen en opstijgen. Daarom maken ze een ruime bocht over de Denderstreek en het Pajottenland en landen in Diegem. ‘Dat er gedurende bepaalde periodes van de dag geen toestellen overvliegen, heeft dan weer te maken met wind die vermindert in kracht of gaat liggen. Gedurende de dag neem de wind in kracht toe, ‘s avond gaat hij meestal liggen.’

‘Ik woon in de Zuurstraat in Voorde. Het valt me al enkele weken op dat op zeer regelmatige tijdstippen vliegtuigen overvliegen, relatief laag, met heel veel geluidshinder. Het lijkt alsof er een aanvliegroute vlak boven ons huis ligt. Ik hoop dat de hinder niet toeneemt’, zegt Thijs De Clus.

Ook Geert Van Lierde, een bewoner uit Pamel-Roosdaal, klaagt. ‘Dit is nooit eerder gezien, ook niet toen er de voorbije jaren uitzonderlijk lange periodes van oostenwind waren. Het overvliegen gebeurde ook toen er aan de landingsbanen werd gewerkt en dan hooguit enkele dagen.’ ‘Met heel wat omwonenden zijn wij niet opgetogen over de toestand. Uiteindelijk ga je niet in een landelijke regio wonen om gehinderd te worden door een luchthaven die pakweg 30 km verderop ligt. Ik denk dat wij hier stilaan een actiegroep moeten oprichten of dat de burgemeesters uit Ninove en het Pajottenland eens samen moeten zitten.’ Geert heeft zijn ongenoegen in een brief naar de ombudsman van de luchthaven gemaild. Hij roept andere gedupeerden op dat ook te doen.

Ook in Brussel is men niet te spreken over de aanvliegroute die het hart van de hoofdstad treft. Nu landen de piloten op zicht bij oostenwind omdat de landingsbaan niet beschikt over een ILS (Instrument Landing Systeem) waarmee de toestellen automatisch worden binnengeloodst. ‘De uitrusting staat sinds jaren gepland in het budget, maar nu zou de investering (2,2 miljoen euro) voor 2008 gepland zijn. We vrezen dat er dan bij het minste zuchtje oostenwind van de landingsbaan gebruik zal worden gemaakt. Dat kan oplopen tot honderd dagen per jaar. Daar zal ook de Denderstreek veel hinder van ondervinden’, zegt Maurice Seewald van de Brusselse actiegroep Air Libre.

13-05-2008