Omwonenden zijn niet te spreken over uitbreidingsplannen

ZAVENTEM
De omwonenden van de luchthaven zijn boos op Brussels Airport omdat die zonder enig overleg heeft beslist om een nieuwe terminal voor lagekostenmaatschappijen te bouwen op Zaventem. Ze vrezen bijkomende geluidsoverlast. ‘Deze beslissing is totaal onverantwoord. Het is onbegrijpelijk dat men niet inziet dat de ligging van Zaventem, zo dicht bij Brussel, geen uitbreiding toelaat.’

Onbegrijpelijk. Onaanvaardbaar. Te gek voor woorden. In die termen reageren de bewonersverenigingen op de beslissing van de uitbater van Zaventem om een aparte pier aan te leggen voor budgetvliegers. « We vrezen dat het aantal vluchten en de geluidsoverlast op termijn fors zal toenemen. Dit is een kaakslag voor de omwonenden. Brussels Airport is bereid om tientallen miljoenen te besteden aan nieuwe investeringen, maar geld voor isolatie voor de huizen van de omwonenden is er niet », zegt Peggy Cortois, de woordvoerster van de bewonersverenigingen uit de oostrand van Brussel.

« Het geluidsprobleem van Zaventem is nog altijd niet opgelost en desondanks doet men investeringen om het aantal vluchten te verhogen. Dat is waanzin, want die lagekostenmaatschappijen zullen ‘s ochtends heel vroeg en ‘s avonds heel laat willen opstijgen », zegt VĂ©ronique De Potter van de bewonersvereniging Air Libre.

« Hoe meer vluchten, hoe meer hinder voor de omgeving. Als je dan lagekostenmaatschappijen aantrekt, dan kun je je afvragen in welke mate er rekening wordt gehouden met de omwonenden », zegt Erik Tamboryn van Daedalus, de bewonersvereniging uit de Noordrand.

De bewonersverenigingen klagen al jaren over de geluidsoverlast van de vliegtuigen die opstijgen in Zaventem. De ombudsman van de luchthaven registreerde vorig jaar een recordaantal van 1,25 miljoen klachten. Er wordt het meest geklaagd over de nachtvluchten en vluchten tijdens het weekend.

De federale regering zoekt al jaren vruchteloos naar een oplossing voor het probleem van de geluidsoverlast. Maar door onenigheid tussen het Vlaamse en Brusselse gewest en tegenstrijdige rechterlijke uitspraken blijft een oplossing uit.

Intussen worden in de directe nabijheid van de luchthaven, in Diegem en in Steenokkerzeel, nog altijd nieuwe woningen gebouwd. « We vragen niet de sluiting van Zaventem. Maar op dit ogenblik kun je de luchthaven nog moeilijk uitbreiden, tenzij je begint met onteigeningen en alle vliegtuigen over een lege strook stuurt. Jammer genoeg zien we dat er nog altijd bouwkranen staan aan het uiteinde van de startbanen », zegt Cortois.

Tamboryn vindt dat de overheid een plafond voor het aantal vluchten op Zaventem moet vastleggen. Dat zou kunnen liggen rond 300.000 bewegingen, de piek die in 2000 werd bereikt. In dat jaar werden 21,6 miljoen passagiers vervoerd. Vorig jaar ontving Zaventem 17,8 miljoen passagiers en werden er ruim 250.000 vliegbewegingen geregistreerd.

« Dit is geen slimme beslissing van Brussels Airport. Overal in Europa zie je dat er maatregelen worden genomen om de overlast van luchthavens in te perken en die zelfs te verplaatsen. In Zaventem heeft de luchthavenuitbater daar geen oren naar en beslist hij zonder overleg met overheid en met de omwonenden om meer lowcostmaatschappijen aan te trekken, » zegt Tamboryn.

Brussels Airport weigert in discussie te gaan met de omwonenden en wijst de vrees voor bijkomende geluidsoverlast van de hand. « De lowcostmaatschappijen vliegen met de modernste toestellen. Die zijn geluidsarm. » Ook minister van Mobiliteit Yves Leterme (CD&V) weigert elk commentaar. « De beslissing om lowcostmaatschappijen aan te trekken is een zaak van Brussels Airport. Daar moeien wij ons niet mee », zegt zijn woordvoerder.

(jcs)

De Morgen – 09/02/2008

zie ook ons [persbericht van 9 november 2007->https://www.bruairlibre.be/article.php3?id_article=1564]