CO2-waarschuwingen op reclame voor reizen moet toeristen afschrikken

Op reclame voor vliegreizen zouden waarschuwingen moeten staan over de gevaren die het broeikaseffect met zich meebrengt. Dat stelt een Britse denkgroep in een rapport. Ze inspireren zich op de waarschuwingen die op pakjes sigaretten staan.

Op reclame voor vliegreizen zou bijvoorbeeld de slogan « Vliegen draagt bij tot de opwarming van het klimaat » kunnen staan. Het Institute for public policy research (IPPR) stelt ook voor om de compensatiekost voor de uitstoot van broeikasgassen te verrekenen in de tarieven van reizen.

« We weten dat rokers gevoelig zijn voor de waarschuwingen die op de pakjes sigaretten staan en we moeten de gewoonte om te reizen per vliegtuig ook op die manier bestrijden », aldus Simon Retallack van IPPR. « De bewijzen dat het luchtverkeer de atmosfeer aantast zijn even duidelijk als de bewijzen dat roken de gezondheid schaadt ». « Als we echter het gedrag van de mensen willen veranderen, moeten de waarschuwingen ook gepaard gaan met alternatieven voor korteafstandsvluchten. Bovendien moet de prijs van een ticket de impact van de vlucht op het milieu weerspiegelen », klinkt het.

Volgens het rapport zou een verhoging van de luchtvaarttaksen direct gebruikt kunnen worden om het Europese spoorwegnet te verbeteren. .

Belga 5 april 2007