Mirakeloplossing voor het dossier Zaventem : Bruxelles Air Libre Brussel gelooft er niet in

Zondagavond organiseerden de verenigingen Awacss en UBCNA een politiek debat over het beleid rond de hinder van het vliegverkeer. De voorgestelde oplossing hield een afschaffing in van het spreidingsplan en een terugkeer naar een preferentieel baangebruik van 25R en 25L in de richting van Brussel.
De vereniging Air Libre wenst erop te wijzen dat deze oplossing inderdaad de hinder in de Oostrand en de Oostkant zal verlichten, maar zonder bijkomende maatregelen de hinder over de meeste inwoners van het Brussels Gewest dreigt te laten toenemen.

Bruxelles Air Libre Brussel vreest dat de inwoners van de 19 Brusselse gemeenten uiteindelijk met een ondraaglijke concentratie van hinder zullen blijven zitten aangzien de kans groot is dat de concentratieroutes van het spreidingsplan Anciaux over het Brussels Gewest dreigen behouden te blijven.

Er ontbreken namelijk bijkomende maatregelen om de hinder over de inwoners van de gemeenten Jette, Ganshoren, Evere, Schaarbeek, NOH, Laken, Haren, Brussel-centrum, sint-Lambrechts-Woluwe, Sint-Pieters-Woluwe, enz… te verlichten.
De inwoners van deze gemeenten dreigen de gevolgen te dragen van een toename van het verkeer in de vroege daguren, door het verzetten van het nachtelijk verkeer naar de daguren.

Om voor alle inwoners de hinder draaglijk tot draaglijke proporties te herleiden zouden volgende maatregelen genomen moeten worden :

– volledige afbouw op korte termijn van nachtvluchten tussen 23 en 7 uur.

– een plafond instellen voor het aantal dagvluchten van 200.000 vliegbewegingen (zoals Parijs-Orly)

– afschaffing van de traditionele Chabert-route, die de hele stad doorkruist van Haren tot in Koekelberg,

– het herleggen van de Ring-routes effectief op de Ring,

– afschaffen van de Onkelinx-route,

– wijziging van de Heavies-route die vliegtuigen doorheen gans de agglomeratie leiden.

– het beperken van de bocht naar links zodat de meeste toestellen nog vóór de agglomeratie (Houtweg-NATO) afzwaaien, en niet onnodig de agglomeratie binnendringen,

– afschaffen van de routes « bocht naar rechts » die de wijken om het koninklijk paleis treffen.

Het door de Oostrand voorgestelde plafond van 250.000 bewegingen komt overeen met het huidige volume aan verkeer en bewijst ondanks baanspreiding haar onleefbaarheid.
Het is dus uiterst belangrijk om de hoeveelheid vliegverkeer naar een leefbaar aantal te herleiden en deze naar 200.000 laten dalen.

Deze elementen vormen ongetwijfeld dé voorwaarden om dit dossier duurzaam op te lossen zonder enige discriminatie van minder begoede inwoners van het Brussels Gewest of in de Rand.