Solidariteit?

Solidariteit?

De Vlaamse en de Brusselse regering zijn het andermaal niet eens kunnen worden over het probleem van de nachtvluchten. Dat is vooral voor de regering-Verhofstadt slecht nieuws, want die moet als voogdijoverheid nu in principe opdraaien voor de dwangsommen bij elke overtreding van de… Brusselse geluidsnormen. U heeft het natuurlijk al begrepen, we zitten in BelgiĂ«.

Het probleem van de nachtvluchten en daarbij horende geluidsoverlast is niet nieuw. Het werd politiek acuut in de aanloop naar de verkiezingen 2003 toen Isabelle Durant zich populair probeerde te maken op kap van Vlaanderen door de vluchtroutes van en naar Zaventem zo aan te passen dat Brussel minder last zou hebben van nachtvluchten. Het kostte Durant haar ministerportefeuille. Maar sindsdien zit het spel wel op de wagen. Niemand is nog tevreden. Iedereen wil wel zelf het vliegtuig nemen, desnoods ‘s nachts, om met vakantie te kunnen vertrekken. Iedereen wil dat zijn pakje ‘s anderendaags aankomt. Maar niemand wil de nachtvluchten. Het inspireerde de Brusselse regering om dermate strenge geluidsnormen uit te vaardigen, dat er ‘s nachts geen enkel vliegtuig meer over Brussel kan vliegen.

Dat de mensen zich verzetten tegen de nachtvluchten, dat kunnen we begrijpen. Hun aantal nam snel toe. Het moet geen pretje zijn om constant wakker gevlogen te worden. Dat politieke overheden en regeringen daarop inspelen, daar rekening mee houden, ook dat kunnen we volgen. Maar dat ze het probleem op elkaar proberen af te wentelen, dat kunnen we niet zo goed begrijpen. Brussel is een armtierig gewest. Het leeft bij de gratie van de elk jaar groter wordende Vlaamse solidariteit. Zonder financiële transfers is Brussel morgen bankroet. Maar van vliegtuigen die in het Vlaamse Zaventem vertrekken, daar wil Brussel niet van weten, die maken te veel lawaai, die moeten maar in Vlaanderen blijven. Solidariteit? Of zou het kunnen dat men in Brussel een verborgen agenda heeft, dat men Zaventem in de vleugels wil knippen ten voordele van Brussels South, de luchthaven in Charleroi? Overigens, wat doen de Vlaamse ministers in de Brusselse regering? Slapen? Wanneer gaan zij zich eens laten horen in dit dossier?

Hoe het nu verder moet, is nog niet helemaal duidelijk. Guy Verhofstadt zoekt de oplossing in een herfederaliseren van de geluidsnormen. Dat is een mogelijkheid. Maar waarom niet Zaventem helemaal regionaliseren? Dan nemen we de last voor onze rekening. En natuurlijk ook alle voordelen.

Het Belang van Limburg
26 april 2007
Eric Donckier