Belangengroepen willen stabiliteit in Zaventem

BRUSSEL – De vliegwet moet leiden tot een stabieler en meer rechtszeker kader voor de vluchten van en naar Zaventem. Dat was woensdag de centrale boodschap tijdens een hoorzitting met verschillende experts en organisaties in de Kamercommissie Infrastructuur.

De commissie nodigde een tiental organisaties uit die betrokken zijn bij de problematiek van de geluidshinder rond Zaventem. Daarbij zaten onder meer de ombudsdienst, luchtverkeersleider Belgocontrol, pilotenvereniging BeCA (Belgian Cockpit Association), de vereniging van luchtvaartmaatschappijen BATA (Belgian Air Transport Association), werkgeversfederatie VOKA en verschillende milieuorganisaties. Zij konden hun licht laten schijnen over het ontwerp van vliegwet. Die wet moet de basiscriteria vastleggen voor het bepalen en veranderen van de vluchtprocedures en moet een stabieler juridisch kader voor Zaventem creëren.

Verschillende organisaties hamerden op de dringende noodzaak van zo’n evenwichtig (juridisch) kader. Instabiliteit leidt tot meer veiligheidsrisico’s, maar de vliegwet is een stap in de richting van meer stabiliteit, aldus Belgocontrol. Volgens werkgeversfederatie VOKA ondermijnt de bestaande instabiliteit ook de rol van Zaventem als logistieke draaischijf. VOKA ziet de vliegwet ook als ,,een positieve stap » naar meer rechstzekerheid voor de luchthavenbedrijven.

De Belgische vereniging van luchtvaartmaatschappijen (BATA) herhaalde de kritiek op de boetes die de maatschappijen krijgen voor overtredingen tegen de Brusselse geluidsnormen. ,,Wij vliegen met de stilste toestellen. Wij vliegen volgens opgelegde procedures en via opgelegde routes en toch worden wij beboet. Dat is belachelijk », aldus Johan Vanneste (VLM).

Pilotenvereniging BeCA herhaalde onder meer het belang van tegen de wind in te vliegen (dat is veiliger en minder lawaaierig, nvdr) en van de installatie van ILS-landingssystemen voor een optimaal baangebruik. De organisatie hoopt dat er rekening gehouden worden met die voorstellen en dat ,,de politiek de moed vindt voor een duurzame oplossing ».

De zitting bleef niet gespaard van incidenten. De Franstalige ombudsman, Philippe Touwaide, bekritiseerde minister van Mobiliteit Landuyt fel omdat die zijn e-mails en vragen niet zou beantwoorden en de minister zelf ging verbaal scherp in de clinch met commissievoorzitter Francis Van den Eynde over een procedurekwestie.

jg