ZAVENTEM Nieuwe politieke onderhandelingen na schorsing jongste aanpassing vliegplan voor luchthaven
(tijd/belga) – ‘Een juridische soap.’ Zo noemt de federale minister van Mobiliteit, Renaat Landuyt (sp.a), de opeenvolging van arresten over het spreidingsplan voor Zaventem. De jongste uitspraak van de Raad van State schorst het net bijgevijlde vliegschema. Landuyt roept de Vlaamse en de Brusselse overheid op volgende week opnieuw rond de tafel te zitten om uit de impasse te geraken. ‘Maar hoe dan ook zal elke nieuwe aanpassing van het plan wel door een of andere rechter worden gekelderd’, reageert hij nuchter.
Tijdens het wekelijkse vragenuurtje in de Kamer werd Landuyt gisteren aan de tand gevoeld over de recente arresten van de Raad van State.
Eergisteren oordeelde de tweetalige kamer van de Raad van State – in drie rondes – dat de omstreden strenge Brusselse normen voor het vliegverkeer wettelijk aanvaardbaar zijn. De luchtvaartmaatschappijen lappen die normen aan hun laars, omdat ze volgens hen onredelijk zijn. Maar het schenden van de normen zadelt de maatschappijen al sinds 1999 met hoge boetes op omdat sommige toestellen uit hun vloot te lawaaierig zijn.
‘Het Brussels Gewest beslist welke maatschappijen nog mogen vliegen’, vatte Landuyt de gevolgen van het arrest samen. Hij had het over een stap vooruit op weg naar juridische stabiliteit. ‘Maar het is slechts Ă©Ă©n stap.’ De sp.a-minister vroeg zich immers af of het Arbitragehof en het Hof van Cassatie daar ook zo over denken.
Boetes
Landuyt wil van de Vlaamse regering weten of die bereid is de milieuvergunning van de luchthavenuitbater BIAC aan te passen aan de Brusselse normen.
De vraag is ook of de Brusselse regering na dit arrest de opgelegde boetes – voor ettelijke miljoenen – zal verhalen op de luchtvaartmaatschappijen. Totnogtoe is dat niet gebeurd. De Franstalige ministers in de Brusselse regering zijn voor, de Nederlandstalige tegen.
Spirit benadrukte alvast dat het zijn steun aan de Brusselse regering intrekt als de boetes worden geĂŻnd. ‘Ik ga ervan uit dat de andere Vlaamse partijen daar net zo over denken’, zei Spirit-voorzitter Geert Lambert.
Wind
Gisteren raakte ook bekend dat de Raad van State de jongste versie van het spreidingsplan heeft geschorst. Hij deed dat op verzoek van Franstalige en Nederlandstalige inwoners uit de Oostrand, onder andere uit Sterrebeek, Wezembeek-Oppem en Kraainem. De meest recente aanpassing aan het vliegplan liet de vliegtuigen op zaterdagnamiddag opstijgen vanop baan 20 richting Oostrand, in de plaats van vanaf baan 25R richting Noordrand. De Oostrand zou daardoor van zaterdag 15uur tot zondag 17uur alle vertrekkende vliegtuigen over zich heen krijgen. Normaal zou dat nieuwe schema vorig weekend voor het eerst ingevlogen worden, maar de wind stak daar een stokje voor.
De tweetalige kamer van de Raad van State oordeelt dat het preferentieel gebruik van baan 20 op zaterdag niet door de beugel kan. ‘In het bijzonder scherp arrest verwijt de raad dat Landuyt eerder werkt aan weekendconcentratie dan aan spreiding’, zegt Vlaams parlementslid, Eric Van Rompuy (CD&V), inwoner van Sterrebeek. ‘Landuyt heeft opnieuw gefaald’, klinkt het. Van Rompuy wijst erop dat het gebruik van baan 20 al eerder werd ingevoerd, maar steeds weer op een juridisch ‘nee’ stootte.
Landuyt verwacht nog meer juridische tegenslagen. ‘Iedere beslissing houdt drie weken stand’, zuchtte hij. ‘Ik beloof echter dat iedereen die het vliegtuig moet nemen ook zal kunnen vliegen. Wij zullen wel beslissen hoe dat moet. We doen dat al maanden’. KVe
KVe
De Tijd,
_ © 2006 Uitgeversbedrijf Tijd n.v.