Minister wijst kritiek piloten van de hand

BRUSSEL – De minister van Mobiliteit, Renaat Landuyt (SP.A), zegt dat de Belgische piloten zich vergissen als ze het spreidingsplan onveilig noemen. Voor de actiegroepen uit de Oostrand en VLD-kamerlid Luk Van Biesen is het standpunt van de piloten voldoende om de stopzetting van het spreidingsplan te eisen.

10/09/2005

De reacties op de boodschap van de Belgische pilotenvereniging BeCA dat het spreidingsplan onveilig is (DS van 9 september) maakt erg uiteenlopende reacties los. ,,Oud nieuws », noemt minister Landuyt de bedenkingen. Vergelijkbare kritiek was er al te horen van de luchtverkeersleiders en stond ook in een studie van het Nederlandse bureau AAC, besteld door Biac.

De bewering als zou het spreidingsplan onveilig zijn, wijst Landuyt resoluut van de hand. ,,Er is geen enkele maatregel genomen zonder veiligheidstoets van de bevoegde instanties ».

Dat de befaamde start- en landingsbaan 02/20 niet in een vast vliegschema (,,preferential runway system ») gebruikt zou mogen worden, ontkent de minister ,,De piloten verwijzen naar aanbevelingen van de internationale luchtvaartorganisatie Icao, maar daar kun je uithalen wat je wilt. Een vast baangebruik is een startpositie en je wijkt ervan af als de wind dat noodzaakt. Alle startbanen zijn veilig als je de windnormen naleeft. Dat is wat we doen op Zaventem en dat gebeurt op vele luchthavens over heel de wereld. »

Dat de windnormen onnodig vaak veranderd zijn, klopt ook niet volgens Landuyt. ,,Ze zijn gewijzigd maar telkens om veiligheidsredenen. En lees ik overigens niet dat de piloten nu ook weer een wijziging vragen? »

Achter hun suggesties om anders te spreiden kan de minister zich wel scharen. ,,Meer landen op baan 07 is een optie die het overwegen waard is. In augustus, toen baan 02/20 dicht was voor werkzaamheden, is dat occasioneel gebeurd. We weten dus dat het kan. »

De actiegroepen van omwonenden uit de Oostrand en Oost-Brussel – Awacss, Wake Up Kraainem en Ubcna-BUTV – vinden in de boodschap van de piloten een ondersteuning van hun eis om baan 02/20 niet meer systematisch te gebruiken. Zij begrijpen niet dat de regering dit niet wil inzien, ondanks de vele rapporten, studies en rechterlijke uitspraken.

VLD-kamerlid Luk Van Biesen uit Kraainem (Oostrand) vindt dat het standpunt van de BeCA niet zomaar terzijde gelegd mag worden. ,,Het beleid om te spreiden omwille van de geluidshinder moet worden verlaten », zegt Van Biesen onomwonden. Het kamerlid stelt dat er een wetgevend initiatief moet komen dat de vliegroutes vastlegt in functie van een concentratie volgens de windrichting.

Volgende week woensdag of donderdag legt Landuyt een discussietekst voor over hoe Zaventem zich kan ontwikkelen en hoe er dan gevlogen wordt. Het is aan de Vlaamse en de Brusselse regering om zich over die tekst te buigen en te proberen tot een consensus te komen.

(ty)