INTERVIEW Pierre Ghyoot, secretaris-generaal van de pilotenvereniging BeCA

BRUSSEL – De piloten kraken het spreidingsplan op Zaventem omdat het niet veilig genoeg is. Hun standpunt kan als munitie dienen in de politieke onderhandelingen over de toekomst van de luchthaven. ,,Wij doen onze democratische plicht », zegt Pierre Ghyoot van de Belgian Cockpit Association (BeCA).

– Het spreidingsplan is anderhalf jaar van kracht. Waarom nu pas deze scherpe kritiek?

Echt nieuw is ons standpunt niet. We hebben de kritiek al gegeven naar aanleiding van de veelbesproken AAC-studie die tot dezelfde conclusie kwam. Maar het is de eerste keer dat we het zo precies en zo expliciet formuleren, dat klopt. Voor een publicatie in de Safety Bulletin van Ifalpa moet een tekst goed doordacht zijn. Er hebben vier van onze mensen lang aan gewerkt.

Het artikel is overigens in de eerste plaats voor de buitenlandse piloten bedoeld. Wij willen hen waarschuwen voor de situatie op Zaventem, waar ze door de vele wijzigingen voor onaangename verassingen komen te staan.

– Het artikel verscheen in juli en raakt bekend nu er politieke onderhandelingen over de toekomst van Zaventem beginnen. Toeval?

Daar zitten wij voor niets tussen. Wij doen niet aan politiek. Wij zijn een beroepsvereniging en de bevolking verwacht van ons dat wij objectieve, technische argumenten aandragen die de vliegveiligheid ten goede komen. Ook dat is democratie. De politici moeten beslissen. Maar ze moeten, voor ze de knoop doorhakken, best rekening houden met onze aanbevelingen. Wij zijn op dit moment niet betrokken bij de werkgroepen die de beslissingen voorbereiden, maar we willen zeker gehoord worden in een later stadium.

– Als het spreidingsplan zo onveilig is, hoe komt het dan dat het aantal vliegincidenten zo laag ligt?

Dat is statistiek, dat betekent niets. We moeten toch niet wachten tot er een ongeval gebeurt voor we zeggen dat de veiligheid niet deugt?

– Uw stellingname zal ongetwijfeld toegejuicht worden door de tegenstanders van de spreiding.

Wij zijn niet tegen spreiding. Alleen zou die anders moeten gebeuren. De kortere dwarsbaan 20/02 intensief gebruiken kan niet. Dat doet Londen Heathrow, dat dezelfde baanconfiguratie heeft, ook niet. In het artikel suggereren we om baan 07L uit te rusten met een ILS, een systeem voor instrument-gestuurd landen. Maar men zou nog verder moeten gaan. Baan 25L/07R kan verlengd worden en voorzien van meer taxiwegen. Maar dan moet men kunnen aanvaarden dat er boven Zaventem-Dorp gevlogen wordt. Alleen met die ingrepen kan er echt gespreid, in vier richtingen gevlogen worden.

(ty)