Gebruik baan 20 opnieuw geschorst

BRUSSEL / STERREBEEK – Voorlopig mogen op zaterdag tussen 14 en 23 uur geen vliegtuigen meer vertrekken op baan 20 van de luchthaven van Zaventem. De Raad van State heeft de beslissing van federaal minister van Mobiliteit Renaat Landuyt daarover opgeschort. Dat meldt de Belgische Unie Tegen Vliegtuighinder (BUTV).

Het is de tweede keer dat de Raad van State het gebruik van de dwarspiste 20 op zaterdagen schorst. Eerder gebeurde dat al op 11 mei, na een klacht van inwoners uit de Oostrand.

Na die eerste schorsing door de Raad van State wilde Landuyt op zaterdag terugkeren naar de situatie van voor het spreidingsplan (met vertrekken vanop 25R). Maar die optie werd met succes door inwoners van de Noordrand aangevochten bij de Raad van State.

Tussenoplossing

Landuyt zag zich daarom « voorlopig » verplicht tot een soort tussenoplossing, met op zaterdagen een gedeeld gebruik van de 25R (van 6 tot 14 uur) en de 20 (van 14 tot 23 uur). Maar opnieuw trok de Oostrand naar de Raad van State.

Dat rechtscollege oordeelt nu dat het baangebruik van piste 20 veiligheidsproblemen stelt en een concentratie van vertrekken boven de Oostrand in het weekend veroorzaakt. ,,Volgens de Raad van State zijn andere vluchtschema’s mogelijk en was er geen enkele juridische rede om niet terug te keren naar het baangebruik van 2 december 2003 van voor het spreidingsplan Anciaux », stelt BUTV.

Reactie Landuyt

Dit arrest toont de dringende nood aan een luchthavenakkoord, reageert woordvoerster Els Bruggeman namens minister Landuyt. ,,We zitten met twee gerechtelijke uitspraken die elkaar tegenspreken. De Nederlandstalige kamer van de Raad van State verbiedt het gebruik van de 25R op zaterdagen en de Franstalige kamer schorst nu ook het gebruik van baan 20″, aldus Bruggeman.

Hoe Landuyt het probleem van het baangebruik op zaterdagen wil ontmijnen, is nog niet duidelijk.

Sterrebeek 2000 wil ontslag Landuyt

De schorsing bewijst volgens de actiegroep Sterrebeek 2000 ,,andermaal hoe Landuyt en met hem de hele regering blijven knoeien in dit dossier ». De groep dringt aan op het ontslag van de minister.

Sterrebeek 2000 wijst erop dat de veiligheidsargumenten in dit arrest, net als in de vorige, recentelijk nog bevestigd werden door veiligheidsrapporten en pilotenverenigingen.

De groep haalt ook uit naar het recente voorstel van Landuyt aan de gewesten om baan 25L te verlengen zodat die regelmatig als startbaan zou kunnen gebruikt worden. Volgens Sterrebeek 2000 zullen dan dezelfde wijken hinder ondervinden als diegene die nu last hebben van baan 20/02. De groep eist ook een verdere vermindering van de 18.000 nachtvluchten die Landuyt voorstelt.