Luchtvaart wil lagere tarieven op Zaventem

(tijd) – BIAC, de eigenaar van de nationale luchthaven, begint gesprekken met de luchtvaartmaatschappijen over de tarieven. Die bedrijven willen dat Zaventem goedkoper wordt. John Stent, lid van het directiecomitĂ© van BIAC, mikt vooral op de ontwikkeling van vastgoed en de horecasector om de rendabiliteit van de luchthaven op te krikken.

‘We bieden de luchtvaartmaatschappijen tot 2011 een bevriezing van de tarieven aan, met uitzondering van een aanpassing aan de inflatie.’ Dat zei John Stent in de marge van een lunchcauserie van de European Aviation Club (EAC). Stent onderhandelde vorig jaar de overname van 70 procent van BIAC door de Australische groep Macquarie. Sinds begin dit jaar maakt hij deel uit van het directiecomitĂ© van de Belgische luchthavenexploitant en is hij lid van de raad van bestuur.

De meeste luchtvaartmaatschappijen klagen dat de systematische verhogingen van inschepingstaksen en landingsrechten Zaventem de voorbije jaren te duur hebben gemaakt. De kosten zouden nu vergelijkbaar zijn met die van grotere luchthavens als Schiphol (Amsterdam), Charles De Gaulle (Parijs), Frankfurt en Heathrow (Londen). BIAC betwist dat, maar stelt nu toch een tijdelijke bevriezing voor van de tarieven. Daarover starten vandaag gesprekken tussen BIAC en het AOC/IATA.

Volgens Patrick Hereng, de voorzitter van het AOC, is een status-quo echter niet voldoende. Het AOC groepeert de gebruikers van de luchthaven, zeg maar de luchtvaartmaatschappijen. Het AOC wordt in de onderhandelingen bijgestaan door IATA, de Internationale Organisatie van Luchtvaarttransport. Wereldwijd klagen luchtvaartmaatschappijen over te hoge kosten en hebben ze het moelijk om winst te maken. De meeste luchthavens daarentegen halen een behoorlijke tot uitstekende rendabiliteit.

Passagiers

Zo kon BIAC het eerste kwartaal zijn bedrijfskasstroom met meer dan 30 procent verhogen. Stent verwacht voor de komende tien jaar een gemiddelde groei van het aantal passagiers met 4 tot 5 procent, ‘en we hopen beter te doen’. Het aantal bewegingen (landingen en starts) zal een lagere groei kennen omdat er relatief meer grotere vliegtuigen op Zaventem verwacht worden, die bovendien beter gevuld zullen zijn. BIAC ontvangt nog altijd minder passagiers dan vóór het faillissement van Sabena.

Macquarie rekent bij BIAC duidelijk op een sterke toename van de inkomsten uit niet-luchtvaartactiviteiten, met name de horeca en de taksvrije winkels. Ook van de ontwikkeling van vastgoed op het luchthaventerrein verwacht Macquarie veel. Stent zei nog dat BIAC het transfert- of overstapverkeer op Zaventem wil stimuleren, ‘zonder Charles De Gaulle te worden’. Na het faillissement van Sabena ging die trafiek grotendeels verloren. Stent hoopt ook op de komst van nieuwe luchtvaartmaatschappijen.

Lawaai

Gevraagd naar een reactie op de uitspraak van de federale minister van Mobiliteit, Renaat Landuyt, dat een sluiting dreigt voor Zaventem als Brussel zijn geluidsnormen niet versoepelt, zei Stent: ‘Ik geloof geen seconde dat een sluiting van de nationale luchthaven het publieke belang van Brussel zou dienen.’ Stent is ervan overtuigd dat de ‘milieuproblemen opgelost zullen worden’.

Over de suggestie van de federale minister van FinanciĂ«n, Didier Reynders, voor een tweede nationale luchthaven zei Stent: ‘Daar weet ik niets van. Ik ben benieuwd wat hij daarmee bedoelt.’

Het belang van ruim 10 procent dat BIAC in SN Brussels heeft wil Stent op lange termijn niet behouden, maar de verkoop ervan is geen dringende zaak. Intussen is er nog altijd geen opvolger voor gedelegeerd bestuurder Luc Vanden Bossche aan het hoofd van BIAC. Die werd uiterlijk op 1 juli verwacht. Gesprekken met de laatst overgebleven kandidaat zouden afgesprongen zijn wegens te hoge financiële eisen van de man of vrouw.

Guido Meeusen

De Tijd,

© 2005 Uitgeversbedrijf Tijd n.v.