Luchtvaartbedrijven betalen lawaaiboetes niet

(tijd) – De luchtvaartmaatschappijen die de geluidsnormen van het Brusselse Gewest niet respecteren, betalen de administratieve boete die ze daarvoor krijgen niet. ‘We hebben onze leden altijd aangeraden die boetes niet te betalen en ze houden zich daaraan’, zegt Patrick Hereng, voorzitter van het AOC. Het AOC groepeert de operationele directeurs van alle luchtvaartmaatschappijen op Zaventem. De BATA, die alle Belgische luchtvaartbedrijven overkoepelt, volgt eenzelfde politiek, zegt voorzitter Gordon Olafson.

Beide organisaties vinden de normen onredelijk en niet toepasbaar. Het is onduidelijk hoe hoog het bedrag van de niet-geĂŻnde boetes intussen is. De boetes zijn van kracht sinds het decreet-Gosuin uit 1999, met een korte onderbreking in 2003. Voor DHL-dochter EAT, de belangrijkste operator op Zaventem tijdens de nacht, gaat het intussen al om 230.000 euro, zegt Olafson die ook gedelegeerd bestuurder van EAT is. Nog minstens vijf andere maatschappijen kregen boetes, zegt Hereng.

‘Elke boete opgelegd aan een van onze leden wordt gecontesteerd’, zegt advocaat Marc Godfroid, die optreedt namens het AOC. ‘Tot bij de Raad van State’. Totnogtoe heeft die geen enkel arrest geveld. Overigens hebben de maatschappijen destijds ook het decreet-Gosuin zelf aangevochten bij de Raad van State. Zes jaar later is er nog altijd geen uitspraak. Sinds de uitspraak van het hof van beroep op 9 juni staat het Brusselse Gewest wel sterk. Dat arrest verplicht de Belgische staat alle inbreuken op de Brusselse geluidsnormen te stoppen. Samen met andere rechterlijke uitspraken leidt dat de facto tot de sluiting van Zaventem, waarschuwde de federale minister van Mobiliteit, Renaat Landuyt, vorige week.

Guido Meeusen

De Tijd,

© 2005 Uitgeversbedrijf Tijd n.v.