Australische luchthavenuitbater wil meer vluchten vanuit Brussel omwonenden

ZAVENTEM De omwonenden van Zaventem zijn allesbehalve gerust over de plannen van Macquarie Airports. De nieuwe Australische eigenaar van de luchthaven maakt er geen geheim van dat Zaventem weer een grote, intercontinentale luchthaven moet worden. Met nieuwe verbindingen met de Verenigde Staten, het Midden-Oosten en Azië. Daarvoor onderhandelt Macquarie met grote internationale luchtvaartmaatschappijen. «Dat is waanzin», zeggen actiecomités uit de oostrand en Brussel. «Zaventem ligt veel te dicht bij de stad om te groeien. Er is nu al te veel trafiek op Zaventem.»

Peter GORLE

De Australiërs van Macquarie Airports hebben sinds november vorig jaar 70 procent van luchthavenuitbater BIAC in handen. En Kerrie Mather, de topvrouw van Macquarie, koestert ambitieuze plannen voor onze nationale luchthaven. «We willen de passagiers op Zaventem meer keuze bieden», zei Mather aan De Tijd en La Libre Belgique. «Dat betekent meer bestemmingen, meer luchtvaartmaatschappijen en hogere frequenties.»

Macquarie gaat de komende jaren 50 miljoen euro investeren in de luchthaven. «Zaventem kan de komende jaren zeer sterk groeien», zo maakt Kerrie Mather zich sterk. «In de eerste plaats moeten er veel meer intercontinentale bestemmingen aangevlogen worden. Op dit ogenblik zijn er veel te weinig vluchten naar het Midden-Oosten, Azië en de Verenigde Staten. Als ik van Sydney kom, moet ik een omweg maken via Londen. We proberen nu enkele grote buitenlandse luchtvaartmaatschappijen warm te maken voor Brussel.»

Brussel-Peking

Kerrie Mather maakt de vergelijking met de andere luchthavens van Macquarie Airports: Sydney, Rome, Kopenhagen, Bristol en Birmingham. «Na onze investeringen hebben we op die luchthavens 54 nieuwe maatschappijen aangetrokken, goed voor 183 nieuwe bestemmingen.» Voor Zaventem zijn er al verregaande gesprekken met het Chinese Hainan Airlines over een verbinding tussen Brussel en Peking. Ook Abu Dhabi en India staan hoog op het verlanglijstje van Macquarie Airports. Van low-cost maatschappijen als Ryanair of Easyjet, moeten de Australiërs niets weten.

«Onteigenen»

Bij de omwonenden is de ongerustheid over de expansieplannen van de Australiërs groot. «Over vier of vijf jaar streven ze naar een verdubbeling van de trafiek op Zaventem», zegt Peggy Cortois van AWACSS uit de Oostrand. «Het is natuurlijk positief dat het vooral om dagvluchten gaat. Maar het blijft onaanvaardbaar. Ik blijf er bij: Zaventem is niet geschikt voor een rol als grote internationale luchthaven. En als Zaventem toch moet groeien, dan moet de regering alle vluchten boven enkele gemeenten concentreren. En daar moet ze massaal onteigenen. Er is geen andere oplossing.»

Ook de Brusselaars zijn niet te spreken over de ambitieuze plannen van Macquarie. «We zijn razend over het feit dat ze verbindingen willen met Abu Dhabi en Peking. Dat is waanzin», zegt Maurice Seewald van Bruxelles Air Libre. «Zaventem barst nu al uit zijn voegen, maar Macquarie wil dat blijbaar niet geweten hebben. Waar wij ons vooral zorgen over maken, is over wie hen moet tegenhouden. Wie kan dat nog? Wat heeft België na de verkoop nog te zeggen over Zaventem?»

«Zaventem kan niet groeien»

Actievoerster Peggy Cortois: «Als Zaventem toch groeit, moet de regering alle vluchten boven enkele gemeenten concentreren. En daar moet ze massaal onteigenen.»