Doug Benham (Macquarie) commercieel directeur

(tijd) – Michel De Rouck, tien jaar lang de commercieel directeur van BIAC, heeft vorige week het bedrijf verlaten. Hij is vervangen door Doug Benham van Macquarie. Die Australische financiële groep is sinds begin dit jaar met 70 procent de nieuwe hoofdaandeelhouder van de nationale luchthaven. Hoofdopdracht van Benham wordt ongetwijfeld het opkrikken van het aandeel niet-luchtvaartinkomsten in de BIAC-omzet.

Het nieuws lekte uit in luchtvaartkringen en BIAC heeft het gisteren bevestigd. Een verrassing is het vertrek van De Rouck niet, wel de snelheid waarmee zijn vervanging doorgevoerd werd.

Einde 2004 kondigde de exploitant van de luchthaven aan dat Luc Van den Bossche (sp.a) zal vertrekken als gedelegeerd bestuurder van BIAC, maar wel blijft als voorzitter. Die raad van bestuur benoemde meteen een nieuw directiecomité, bestaande uit Luc Van den Bossche, Mark Duyck (coo of operationeel directeur), Michel Allé (cfo of financieel directeur) en twee vertegenwoordigers van de hoofdaandeelhouder, John Stent en Simon Geere.

Michel De Rouck, executive vice president (evp) commercial affairs, en tot 31 december 2004 nog lid van dat directiecomité, hoorde daar niet meer bij. De Rouck stapte in 1994 over van Aviapartner naar BATC, de voorloper van BIAC. Vorige week kregen de concessionarissen op de luchthaven en het personeel van BIAC te horen dat De Rouck ‘in onderling overleg met de directie’ verkoos zijn carrière bij BIAC te beëindigen. De Rouck was als commercieel directeur verantwoordelijk voor de inkomsten uit niet-luchtvaartgebonden activiteiten. Dat zijn publiciteit, horeca, parkings, winkels en andere diensten.

In 2003 waren die commerciële activiteiten goed voor 99,9 miljoen euro of 37 procent van de totale omzet. Dat is weinig naar Angelsaksische normen. Het voorbije boekjaar waren bij BAA de niet-luchtvaartinkomsten goed voor meer dan 60 procent van de omzet van 1.824 miljoen pond. BAA is de grootste luchthavenexploitant ter wereld met onder meer Heathrow, Gatwick en Stansted in portefeuille. Zonder twijfel acht Macquarie het percentage commerciële ontvangsten op Zaventem te laag en moet de opvolger van De Rouck hun aandeel in de groepsomzet op een hoger niveau brengen.

Ervaring

Benham verliet in 2000 de Britse luchthavenconsultant ‘The Portland Group’ en werkt sindsdien voor de Australiërs. Daarvoor was hij 20 jaar lang aan de slag bij BAA als directeur ontwikkeling World Duty Free in het Verenigd Koninkrijk; directeur bij BAA Pacific; commercieel directeur van terminal 4 op Heathrow en manager strategie retail bij BAA. Benham heeft dus veel expertise inzake planning en ontwikkeling van winkels en concessies op luchthavens.

Volgens sommige bronnen volgt binnenkort Claude Palméro (evp aviation affairs) het voorbeeld van De Rouck, maar vandaag is hij nog aan de slag bij BIAC. Hij kon niet bereikt worden voor commentaar. GUM

Guido Meeusen

De Tijd,

© 2005 Uitgeversbedrijf Tijd n.v.