Australische bank lijft Zaventem in

De nationale luchthaven van België is niet langer Belgisch. De Australische bank- en dienstengroep Macquarie verwierf voor 735 miljoen euro 70 procent van BIAC. Ook voor de regionale luchthavens was er een doorbraak. De Vlaamse regering selecteerde een consortium voor de ontwikkeling van Deurne.

Guido Meeusen 31-12-2004

De vroegere eigenaars van de nationale luchthaven hebben een mooie stuiver verdiend aan de transactie met Macquarie. Alle privé-aandeelhouders en het personeel verkochten hun aandelen aan de Australische groep. De Belgische staat reduceerde zijn belang van 63,56 tot 30 procent en behoudt een strategische controle over BIAC, de eigenaar en exploitant van Zaventem. De hoge prijs weerspiegelt vooral het hoge groeipotentieel van Zaventem.

De hamvraag is wie die verwachtingen moet inlossen. SN Brussels Airlines, de grootste klant voor het passagiersvervoer, voert een voorzichtige expansie en focust op rentabiliteit. De groei komt vooral van samenwerking met sectorgenoten die al een lijndienst op Zaventem hebben. Virgin Express, dat in 2005 een zusterbedrijf van SN Brussels wordt, snoeide 15 procent uit zijn aanbod. Het Italiaanse Volare moest wegens geldgebrek zijn activiteiten staken. En vooral de broodnodige nieuwe intercontinentale verbindingen komen er maar niet.

DHL slankt vanaf 2007 zijn activiteiten op Zaventem fors af omdat Leipzig de Europese draaischijf wordt. Daar staat tegenover dat grote vrachtbedrijven als Eva Air en Singapore Airlines hun activiteiten op Zaventem opdrijven. Zaventem heeft zo zijn status van vijfde vrachtluchthaven in Europa heroverd. Die traditionele vracht wordt vooral overdag aan- en afgevoerd. Dat is niet onbelangrijk gezien de controverse over de nachtvluchten op Zaventem.

Als reactie op het DHL-debacle kondigde Vlaams minister-president Yves Leterme een nieuw, aangepast economisch beleid aan voor de luchthavenregio. Dat plan moet de komende 15 jaar voor extra banen zorgen dankzij nieuwe activiteiten, de mobiliteit verbeteren en tegelijk de regio leefbaar houden voor de inwoners. De regering maakt vijf bedrijventerreinen vrij in Meise, Vilvoorde, Machelen en Zaventem.

Een belangrijke eis van BIAC is de ontsluiting van de luchthaven. De spoorverbinding naar de belangrijkste Vlaamse en Waalse steden is nog altijd ondermaats. In 2005 start de NMBS eindelijk de voorbereiding van het spoortraject dat een directe verbinding naar Antwerpen moet mogelijk maken. Zaventem kreeg het voorbije jaar wel een directe hogesnelheidsverbinding met Parijs, maar Ă©Ă©n verbinding per dag is commercieel niet erg interessant.

Deurne

De Vlaamse regering besliste in november onderhandelingen te starten met een consortium geleid door het Britse AIM over een publiek-private samenwerking (PPS) voor de luchthaven van Deurne. Klanten als VLM Airlines en Flying Service maken deel uit van die groep. Die vennootschap moet de bedrijfsterreinen op en rond de luchthaven ontwikkelen.

De grootste klant van de Antwerpse luchthaven, VLM Airlines, haalde het voorbije jaar de grens van 500.000 klanten, maar die haalt het vooral in Groot-Brittannië.

Guido Meeusen

© 2004 Uitgeversbedrijf Tijd NV