Acht actiecomités klagen over gestegen hinder door spreidingsplan

(tijd) – Het spreidingsplan voor de vluchten van en naar Zaventem heeft de lawaaihinder voor de omwonenden nog verergerd. Dat zeggen acht actiecomitĂ©s van getroffen regio’s rond de luchthaven. Ze eisen een geleidelijke afschaffing van de nachtvluchten. Zaventem moet volop de kaart van de lijnvluchten trekken en mag niet evolueren naar een internationaal knooppunt voor koerier- en cargovluchten.

De acht actiecomités maakten gisteren in Steenokkerzeel een evaluatie op van het spreidingsplan van de federale minister van Mobiliteit, Bert Anciaux (Spirit). Ze vertegenwoordigen de inwoners rond de luchthaven, behalve die uit de noordrand van Brussel (Diegem, Machelen, Grimbergen, Meise).

Het spreidingsplan voerde nieuwe routes en windnormen en een gewijzigd baangebruik in. De bedoeling was de concentratie van de vluchten boven de noordrand te schrappen en voor een uitwaaiering van de vliegtuigen en dus de hinder te zorgen. Volgens Anciaux zou de bestaande overlast voor de omwonenden verminderen en zouden er geen nieuwe gehinderden bijkomen. Maar die beloftes zijn niet ingelost, benadrukken de comitĂ©s AWACCS (Wezembeek-Oppem), Bruxelles Air Libre (Brussels gewest), BUTV Zaventem, Decibel 25L (Kortenberg), Sterrebeek 2000, Wake Up Kraainem, Wakker Tervuren en Zonezes (Steenokkerzeel). ‘Het plan werkt niet. De hinder is toegenomen’, luidde het. Alle acht de zones klagen over het gestegen vliegtuiglawaai. De ‘verfijningen’ aan het plan ondermijnen de leefbaarheid en de woonzekerheid in de omgeving. ‘Heel wat mensen hebben zich net ergens gevestigd rekening houdend met de toenmalige hinder. De onzekerheid over de toekomst maakt de hele luchthavenregio onbewoonbaar.’

De comitĂ©s pleiten voor een geleidelijke afbouw van de nachtvluchten. In de uitdovingsfase moeten stillere toestellen gebruikt worden en mag het aantal nachtvluchten in geen geval stijgen. Vorig jaar waren er 21.000 nachtvluchten tussen 23.00 en 6.00 uur en 6.000 tussen 6.00 en 7.00 uur. ‘Volgens Europa is het nacht tussen 23 en 7 uur. Dat betekent dat het plafond van 25.000 nachtvluchten uit de milieuvergunning van luchthavenuitbater Biac al overschreden wordt.’ Het plafond moet de inzet van de Vlaamse regeringsonderhandelingen worden, luidde het. Het is immers de Vlaamse overheid die (na de bestendige deputatie van Vlaams-Brabant) moet beslissen over een nieuwe milieuvergunning voor BIAC. Het aantal nachtvluchten mag niet toenemen om het koeriersbedrijf DHL ter wille te zijn, zeggen de omwonenden. DHL wil Zaventem als zijn Europees knooppunt (hub) versterken en vraagt daarvoor meer nachtvluchten.

De luchthaven van Zaventem moet van lijnvluchten zijn kernactiviteit maken, vinden de comités. Rekening houdend met de grote bevolkingsdichtheid mag de luchthaven niet uitgroeien tot een internationaal knooppunt voor koerier en cargo. Voorts moet werk gemaakt worden van een uitgebreid geluidsmeetnet en van een overlegforum met omwonenden.

katrienv

© 2004 Uitgeversbedrijf Tijd NV