(Jim Lannoo) – Duitsland mag DHL een toelage van 70,8 miljoen euro geven als het koerierbedrijf een logistiek centrum bouwt op de luchthaven van Leipzig/Halle. Europa keurt dinsdag de aanvraag goed die de Duitse overheid daarvoor indiende. De kansen dat Zaventem de uitverkoren plaats van DHL wordt voor een nieuw Europees sorteercentrum slinken daardoor aanzienlijk. Die felbegeerde maar omstreden investering levert duizenden banen maar ook veel meer nachtvluchten op.
De EU-Commissie keurt volgende week 70,8 miljoen euro Duitse staatssubsidie voor DHL goed. Dat vernam de redactie uit Duitse bron en EU-kringen bevestigden dat. De steun dient voor de bouw van een ‘Air Logistics Center’ in het Saksische Leipzig/Halle. Met de bouw van dat centrum gaat een investering gepaard van 253 miljoen euro. Leipzig ligt in een Europese regio van ‘doelstelling 1’. Dat betekent dat er overheidssteun gegeven mag worden tot 28 procent van het investeringsbedrag. Aangezien de 70,8 miljoen euro steun precies overeenkomt met het maximale toegelaten bedrag, keurt de Commissie de aanvraag goed. Een gelijkaardige toelage voor DHL in Zaventem is niet toegelaten omdat onze nationale luchthaven niet in een ‘doelstelling 1’-regio ligt.
Zaventem behoort, samen met Leipzig/Halle en het Franse Vatry, tot de belangrijkste kanshebbers voor de bouw van een Europees sorteercentrum voor DHL. Een woordvoerder van Deutsche Post, het moederbedrijf van DHL, herhaalde gisteren dat in de herfst een beslissing valt. Hij kon niet ontkennen dat de goedkeuring van overheidssteun een goede zaak is voor Leipzig. Maar ook andere voor- en nadelen worden afgewogen. DHL verwacht een forse groei van de expresmarkt en heeft meer capaciteit nodig door de integratie van Danzas, AEI en VGL.
Xavier De Buck, de woordvoerder voor DHL in België, geeft toe dat de goedkeuring van de toelage in het voordeel speelt van Leipzig. Maar hij voegt eraan toe dat DHL nog geen beslissing nam en dat Brussel de optie nummer één blijft. Het officiële standpunt van DHL in België totnogtoe is dat Zaventem de voorkeur geniet voor de bouw van een Europees sorteercentrum, op voorwaarde dat de expansie niet gehinderd wordt door wettelijke beperkingen. DHL wil het plafond van 25.000 nachtvluchten per jaar optrekken naar minstens 34.000. Dat ligt erg gevoelig in de Brusselse regio en de randgemeenten. Vandaag is Zaventem het grootste Europese luchthavenknooppunt van DHL.
De principiële goedkeuring van 70,8 miljoen steun geeft Leipzig een voorsprong op Zaventem. Brussel kan daar tegenover een betere wegeninfrastructuur plaatsen en een hogere arbeidsproductiviteit. Het Saksische Leipzig kan uitpakken met lagere loonlasten en ongebreidelde expansiemogelijkheden. Vorige week raakte bekend dat het wereldwijde coördinatiecentrum van DHL in Diegem verhuist naar Bonn, de hoofdzetel van Deutsche Post. Dat kost 450 banen, waarvan 173 door ontslagen. Het Europese coördinatiecentrum in Diegem zou dan weer versterkt worden met 100 tot 150 jobs, sust DHL.