DHL krijgt steun voor uitbreiding in Duitsland

De Europese Commissie heeft gisteren groen licht gegeven voor de bouw van een logistiek centrum van koeriersdienst DHL op de luchthaven van het Duitse Leipzig. De Duitse overheid heeft het bedrijf 70,8 miljoen euro steun beloofd voor het project, maar moest nog wachten op goedkeuring door de Commissie.

Freek Smets 21-04-2004.

Het nieuwe distributiecentrum van DHL in Leipzig kost 253 miljoen euro en moet 1.400 jobs opleveren. Volgens de Europese Commissie is de overheidssteun aanvaardbaar omdat DHL actief is in de sterk groeiende markt van het luchtvrachtvervoer.

Nu DHL de Duitse miljoenen op zak heeft, wakkert de vrees voor een totale verhuizing van de activiteiten van DHL van Zaventem naar Leipzig weer aan. « Hoewel we zwart op wit nog geen enkele garantie hebben, zijn er een aantal elementen waaruit je kunt afleiden dat DHL aan een delokalisatie werkt », zegt Hendrik Vermeersch van de socialistische vakbond BBTK. « Ze hebben subsidies aangevraagd en verkregen, en ze hebben gronden gekocht in Leipzig. Een derde element is dat er al een reorganisatie doorgevoerd wordt in Brussel, die erop wijst dat Zaventem in de toekomst een minder belangrijke rol zal spelen in het netwerk van DHL. Bovendien heeft de directie nog nooit formeel ontkend dat DHL niet uit Zaventem zou verhuizen. »

Eerder deze maand kondigde de directie een grondige reorganisatie van het internationale coördinatiecentrum van DHL in Brussel aan. Daardoor verdwijnen ongeveer 450 banen. Een deel van het personeel verhuist naar het internationale hoofdkwartier in Bonn, een deel krijgt ander werk binnen DHL en voor 173 mensen dreigt ontslag.

Toch wil de directie zich nog niet vastpinnen op een aantal jobs dat verdwijnt, omdat er ook werknemers vanuit Bonn naar Brussel zouden komen, zodat het netto-effect op de tewerkstelling nog niet duidelijk is. Zeker is wel dat de directie de intentie tot reorganisatie bekend heeft gemaakt, zoals verplicht in de wet-Renault.

Intussen blijft de onzekerheid over de activiteiten van DHL in Zaventem bestaan. Op de regeringstop van Gembloux, eerder dit jaar, besliste de regering dat er tegen september een oplossing moet zijn voor het koeriersbedrijf. « Ook de directie houdt het daarbij », zegt Vermeersch. « Maar ondanks de onzekerheid blijven we niet bij de pakken zitten. We hebben contacten met de vakbonden in Duitsland om te bekijken hoe de situatie daar is, en of zij meer informatie hebben. » Hoe ver de onderhandelingen tussen de overheid en DHL nu staan, is op dit moment allerminst duidelijk.

Vermeersch is erg verbolgen over de situatie. « Het is schandalig dat belastinggeld gebruikt wordt om een delokalisatie voor te bereiden. De Europese Commissie trekt duidelijk de kaart van de grote bedrijven als Deutsche Post (het moederbedrijf van DHL, FSm), die met de subsidies goedkoop hun capaciteit kunnen uitbreiden. »

(Belga / FSm)

© 2004 Uitgeverij De Morgen NV