De Belgische lijnpiloten reageren tevreden op de verstrenging van de windnormen voor het vliegverkeer op Zaventem door de federale minister van Mobiliteit, Bert Anciaux (Spirit).
In de kamercommissie Infrastructuur trokken enkele piloten maandag fel van leer tegen de normen die Anciaux in zijn spreidingsplan had ingeschreven: 15 knopen zijwind en acht knopen rugwind. Dat waren ook de normen die 20 jaar van kracht waren voor ze in juni 2003 werden versoepeld.
De piloten hebben in het verleden meermaals geprotesteerd tegen de oude normen. Ze voldoen niet aan de aanbevelingen van de Internationale Organisatie van de Burgerluchtvaart. Hun bezwaren blijven gelden, zeiden ze in de commissie. De internationale normen zijn de meest veilige, klonk het.Anciaux kondigde onmiddellijk aan de normen aan de internationale aanbevelingen aan te passen. ‘Prachtig, maar ik hoop dat ze nu lang geldig blijven. De vele aanpassingen hebben al genoeg onduidelijkheid veroorzaakt’, zegt Pierre Gehyoot, de secretaris-generaal van de Belgian Cockpit Association (BeCA). De nieuwe normen worden zo snel mogelijk aan de binnen- en buitenlandse piloten meegedeeld.
Technici binnen de federale regering onderzoeken de effecten van de nieuwe windnormen. Volgens de veiligheidsinstantie Belgocontrol blijven die gevolgen beperkt.