Voor hen die het vergeten zijn : De vliegramp in Bijlmermeer

Bijlmerramp_crash

Op zondag 4 oktober 1992 verliest een vrachtschip, een Boeing 747 van de Israëlische maatschappij El Al, dat om 18h22 opsteeg vanaf de luchthaven van Schiphol, Amsterdam, zijn motor nr. 3. Wanneer deze zich van de vleugel verwijdert, raakt hij ook motor nr. 4 en een deel van de vleugel, beide stukken breken ook af. De twee piloten worden gewaar dat er een probleem is, maar vermits de motoren niet zichtbaar zijn vanuit de cockpit, weten ze niet precies wat het probleem is.
De commandant zendt een noodsignaal naar de verkeerstoren en probeert terug te landen op de luchthaven van Schiphol. Hij slaagt er nog in het toestel te stabiliseren gedurende enkele minuten, maar als hij het vliegtuig laat dalen voor de landing, kantelt het naar rechts en kan hij het niet terug rechtkrijgen.
Om 18h35, slaat het toestel te pletter en explodeert het in een appartementsgebouw van een residentieel complex in Bijlmermeer, in de buitenwijken van Amsterdam. De ramp maakt « slechts » 43 doden en 26 gewonden omdat veel van de bewoners, dankzij het mooie weer, niet thuis waren.
carte-BijlmermeerNa lange maanden van onderzoek heeft men kunnen vaststellen dat het ongeluk veroorzaakt werd door metaalmoeheid van twee metalen staafjes, slagpennen genoemd (fuse pins). De slagpennen maakten deel uit van het ophangingssysteem van motor nr. 3, ze braken af juist na het opstijgen van het vliegtuig.
Het gedeelte van het residentieel complex van Bijlmermeer is niet terug opgebouwd, maar men installeerde er een monument ter nagedachtenis van de ramp in de tuinen van het complex.

* Het vliegtuig transporteerde o.a. wapens en munitie en ook chemische producten. De reservoirs werden net volgetankt en waren vol kerosine.