Louvain réagit à l’étude Annemans

Notre commentaire : Eviter le Noordrand, éviter l’Oostrand et puis éviter Louvain, reste plus qu’à tout envoyer sur Bruxelles, il faut que tout cela cesse !

 

Leuven
donderdag 14 juni 2012, 07u56
© FM Brussel

Bewonersgroepen uit Leuven vragen wijziging vliegroutes

Volgens Lieven Annemans, hoogleraar gezondheidseconomie aan de VUB, zorgt de concentratie van vluchten boven de Brusselse Oost- en Noordrand jaarlijks voor twintig tot tachtig extra gevallen van hart- en vaatziekte. “Recent werd aangetoond dat wie zeer frequent het intense geluid van vluchten te horen krijgt, een verhoogd risico loopt op hart- en vaatziekten. Berekenen we het risico voor de Noord- en Oostrand, dan geeft dat 20 tot 80 extra gevallen per jaar, waarvan 5 tot 20 met fatale afloop”, zei Annemans daar eerder deze week over.

Ook vier bewonersgroepen uit Leuven willen een aanpassing van de route van vliegtuigen die vanuit Brussels Airport opstijgen. Ze reageren daarmee op de studie van VUB-hoogleraar Annemans.
De bewonersgroepen uit Leuven zeggen nu dat die conclusies ook gelden voor de regio Leuven. Ze willen dat de vliegtuigen voorbij Leuven vliegen en dan pas hun vliegrichting kiezen.

 

14/06/12, 05u10  − Bron: belga.be

Leuvense bewonersgroepen vragen aanpassing vliegroute

Vier bewonersgroepen uit de omgeving van Leuven eisen een aanpassing aan de route van vliegtuigen die vanop Zaventem opstijgen vanop startbaan 07R. Deze maken snel na het opstijgen een bocht richting baken Huldenberg. De bewonersgroepen willen dat de vliegtuigen voorbij Leuven vliegen en pas dan hun vliegrichting kiezen.
© belga.

De actiecomites Groot Bertem en Groot Herent, Bewonersgroep Oud-Heverlee, Onafhankelijk bewonersplatform Leuven Wilsele reageren daarmee op een studie van VUB-hoogleraar gezondheidseconomie Lieven Annemans, die met extrapolaties van studies rond luchthavens in Keulen en Zurich enkele dagen geleden beweerde dat de actuele concentratie van vluchten die vertrekken op Zaventem de kans op hart- en vaatziekten in de Brusselse Noord- en Oostrand verhoogt. Annemans maakte gewag van 20 tot 80 extra gevallen per jaar, waarvan 5 tot 20 een dodelijke afloop kennen.De Leuvense bewonersgroepen menen dat de conclusies evengoed opgaan voor de inwoners van de Leuvense regio, « die elk jaar met een stijgend aantal vluchten vanaf baan 07 geconfronteerd worden ». Ze verwijzen voor de oplossing naar het federale regeerakkoord dat een betere spreiding van vluchten in het vooruitzicht stelde. De voorgestelde route, waarbij vliegtuigen voorbij Leuven vliegen en pas op veel grotere hoogte hun vliegrichting kiezen, houdt volgens hen een verbetering in op vlak van ecologie, brandstofverbruik, lawaaioverlast en aantal gehinderden.