Belgen boeken cruise met zeppelin voor 16.499 euro

onze commentaar :
Een goed begin, al is dit cruise-gebruik een luxe-segment.
De Zeppelin kan ongetwijfeld een deel van het luchtverkeer voor haar rekeninig nemen. Waar een wil is, is een weg, maar willen onze politici wel een vuist maken tegen de petroleumlobby’s ?

GRIMBERGEN – Eind juni gaan de eerste vier Belgen op cruise met een zeppelin. De verkoop van de tickets begon gisteren. ‘s Avonds waren al vier van de tien kaartjes de deur uit. Nochtans kost de reis 16.499 euro, voor amper acht dagen. Drankjes niet inbegrepen.

woensdag 12 mei 2010 Auteur: Bart Moerman

De Zeppelin vliegt van de Bodensee in Zuid-Duitsland over Luxemburg en België naar Rotterdam. Dagelijks wordt een vijftal uren gevlogen, waarna de cruisereizigers een verblijf in een luxehotel wacht, zegt woordvoerder Baptiste Van Outryve van Pegase, het luxemerk van de Thomas Cookgroep.

Landing in Grimbergen

De reis gebeurt met een Zeppelin NT, een 75 meter lange nieuwe zeppelin, die gebouwd wordt in de Duitse Zeppelinfabrieken. Van het toestel zijn er maar drie gemaakt: Ă©Ă©n vliegt in Europa, Ă©Ă©n in Amerika en Ă©Ă©n in AziĂ«. Het Europese toestel blijft normaal in de buurt van de Bodensee, maar het Nederlandse Zeppelinbedrijf Aerwin organiseert er in juni een cruise mee, waarvan de verkoop gisteren begon. ‘Twee jaar geleden heb ik al eens een cruise georganiseerd met die zeppelin voor een internationaal gezelschap. Op het einde kregen die mensen tranen in de ogen van ontroering’, zegt zaakvoerder Erwin Krijger. ‘Toen landden we ook op het vliegveld van Grimbergen, waar we op 25 juni opnieuw neerstrijken.’

Onvergetelijke ervaring

Volgens Krijger is de reis een onvergetelijke ervaring, vandaar dat mensen er zoveel geld voor willen ophoesten. ‘Op het platteland vliegen we op zo’n 150 meter hoogte, maar in de stad moeten we naar 300. Dit gebeurt zachtjes, zonder schokken. De passagiers horen enkel een zacht bromgeluid van zo’n 60-70 decibel. Het toestel haalt zo’n 120 km per uur, maar vliegt in de praktijk zo’n 60 tot 70 km per uur, waardoor je ruim de tijd hebt om rond te kijken, en zelfs probleemloos een raampje kan openen om een foto te maken.’

De zeppelins van tegenwoordig stijgen niet met een zucht, zoals in het bekende kinderliedje, maar heel geleidelijk. ‘Ze wegen net iets meer dan de lucht. De motoren trekken hem wel steil omhoog.’

In de tien meter lange gondel van de zeppelin is plaats voor tien personen, plus twee piloten en twee stewards. Bovendien is er een toilet en achteraan een soort van panoramadek vanwaar je ook naar beneden kan kijken.

De reis heeft Ă©Ă©n risico: het weer. Met windkracht 5 of meer mag niet gevlogen worden, de wolken moeten minstens 400 meter hoog zitten en onweer is helemaal uit den boze. Aswolken van vulkanen zijn dan weer geen probleem: het toestel vliegt daar veilig onder.

[->http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=GK82Q5EUG]