onze commentaar : Van de 10.000 jobs die beloofd werden in 2004 blijven slechts een 2000-tal bijkomende jobs over volgens deze officiële versie. Het is duidelijk dat DHL niet schuw geweest is van enige manipulatie om het onderste uit de kan te halen. Men schermt daarenboven met jobs in Vlaams-Brabant terwijl in deze regio de bestaande vacatures niet eens ingevuld geraken. De moeite om zich af te vragen wie hierachter zit. Erger is dat de huidige milieuvergunning geen enkele beperking inhoudt om de weggevallende (nacht)vluchten niet opnieuw in te vullen, hetgeen de luchthaven op het einde van dit artikel reeds belooft. Geen terugkeer van een minimum nachtrust voor de burger en zijn gezin ?
Morgen, vrijdag 28 maart, is de laatste echte werknacht voor de Europese DHL-hub in Zaventem. Maar de snelkoerier vertrekt niet uit Brussel.
Waarom vertrekt DHL?
Tienduizend extra jobs, waarvan 6300 rechtstreeks. Die belofte deed DHL in 2004 aan politiek België. De snelkoerier wou van Zaventem zijn intercontinentale knooppunt voor Europa maken. Maar het plan struikelde in het najaar van 2004 over het aantal nachtvluchten.
Waar gaat DHL naartoe?
Die zestig nachtvluchten worden vanaf maandag 31 maart in Leipzig uitgevoerd. DHL verhuist zijn Europese hub naar die Oost-Duitse stad. Er werd een kwart miljard euro geĂŻnvesteerd, goed voor 3500 banen. Leipzig wordt een van de drie grote wereldwijde knooppunten van DHL, naast Wilmington in de Verenigde Staten en Hongkong.
Verdwijnt DHL helemaal uit Zaventem?
Nee. Er verdwijnen nochtans 800 van de circa 2000 banen in Zaventem. Vooral de NV DHL Aviation, de vennootschap voor de hubactiviteiten, wordt sterk getroffen. Een vakbondsman verwoordde het zo: Een sociaal drama, maar daarom nog geen catastrofe. Want DHL behoudt best wat activiteiten in Zaventem. Uiteraard worden de verdeelactiviteiten het sterkst getroffen. Die worden voortaan beperkt tot vrachtbehandeling in België, Luxemburg, het noorden van Frankrijk, en het zuiden van Nederland.
Concreet krimpt het aantal nachtelijke bewegingen van zestig naar twintig. Maar daarnaast behoudt DHL Aviation de zeer belangrijke taak van het beheer en het management van het Europese netwerk. Vanuit Zaventem coördineren 800 werknemers onder meer de informatica, of de routeplanning voor de logistieke DHL vloot in heel Europa. Ook de vliegroutes worden in Zaventem uitgestippeld. Bovendien behoudt DHL 400 banen voor de weliswaar verkleinde hubfunctie.
Wat krijgen de afgedankte werknemers?
Het sociale klimaat bleef de voorbije jaren, alle omstandigheden in acht genomen, vrij behoorlijk bij DHL. Vooreerst werd in 2005 een cao beklonken die werkzekerheid garandeerde tot 1 april 2008. Daarnaast zwol de post voorzieningen op de balans van DHL Aviation in 2006 naar 37,3 miljoen euro.
Het boekjaar voordien was dat amper 163.000 euro. Dat bedrag gaat naar de afwikkeling van de verhuizing van de operationele activiteiten naar Leipzig. Ruim vijfhonderd werknemers maakten gebruik van een vrijwillige ontslagregeling, met een vertrekpremie. 43 mensen gingen met brugpensioen vanaf 52 jaar. Maar er resten dus nog 250 mensen die worden ontslagen. Voor hen wordt in outplacement en trainingen voorzien.
Heeft de luchthaven alternatieven?
Luchthavenuitbater The Brussels Airport Company ziet met het vertrek van de Europese hub van DHL een kwart van het vrachtvolume verdwijnen. Toch is CEO Wilfried Van Assche optimistisch. « Zoals we nu bezig zijn, met het aantrekken van nieuwe vrachtactiviteiten, zullen we dit gat heel snel opvullen », verklaarde hij vorig jaar aan Trends. De omzet- en winstbijdrage van DHL voor The Brussels Airport Company was beperkt. Want DHL was belangrijker voor de macro-economie dan voor de micro-economie van de luchthaven. Een derde van de vracht vliegt mee met ‘gewone’ luchtvaartmaatschappijen.
Wolfgang Riepl