Louis Tobback en Washington-National

In zijn interview door Brussel Deze Week (31/1/2008) trekt
Louis Tobback, burgemeester van Leuven, een vergelijking tussen de
luchthaven van Zaventem (Brussels Airport) en die van
Washington, DC (Washington National Airport).
Er zijn inderdaad gelijkenissen.

Brussel en Washington DC zijn allebei hoofdsteden met ongeveer Ă©Ă©n miljoen inwoners. Beide luchthavens liggen dicht bij de stad. Ze werden beiden in de jaren veertig opgericht. De opstijg- en landingsbanen werden in de jaren 50 uitgebreid, en een moderne terminal werd in 1958 gebouwd. Het huidige aantal passagiers per jaar is tamelijk gelijk (17,8 miljoen in Brussels Airport, 18,7 miljoen in Washington National Airport in 2007).
Maar daar houden de gelijkenissen op.

Washington National is ‘s nachts gesloten, specialiseert zich in dagzakenvluchten en heeft helemaal geen vrachtactiviteit. Brussels Airport blijft ‘s nachts open en herbergt een nachtvluchtenoperator (DHL). Vracht- en low-costvluchten zijn de activiteiten die in Zaventem het snelst et het sterkst groeien.

In Washington National zijn er geen internationale en intercontinentale vluchten (behalve naar Canada), het maximaal toegelaten vliegbereik van de toestellen is daar 1250 miles (ongeveer 2000 km), wat automatisch de grootste (en meest lawaaierige) typen van toestellen uitsluit. Brussels Airport opereert internationale en intercontinentale vluchten en alle types van toestellen.

In Washington National Airport verloopt het vliegverkeer grotendeels over de Potomac rivier ; meest overgevlogen stedelijk gebied is de kantoorwijk Crystal City.

Dulles International Airport werd in 1962 op een afstand van 40 km gebouwd om internationale en intercontinentale vluchten en vrachttoestellen te ontvangen. Het business plan van Brussels Airport voorziet een grenzeloze groei, terwijl vlakbij en rondom de luchthaven permanent nieuwe woonwijken gebouwd worden. Intussen doorkruisen steeds meer zware vrachtvliegtuigen de Brusselse lucht op minder dan 4000 ft (1200 m) hoogte.
Washington National Airport is een goed voorbeeld van een draagbare, redelijke en duurzame stedelijke luchthaven. Een dergelijk beleid is wat de omwonersactiegroepen in Brussel en in de buitenwijken al jaren tevergeefs voorstellen/vragen/aanbevelen.

Brussels Airport is in 2004 grotendeels geprivatiseerd, en daardoor rijst de vraag of onze politici nog enige invloed hebben op de nationale luchthaven ? Het verkoopcontract met haar beloften en clausules is nog steeds staatsgeheim…

VĂ©ronique de Potter, woordvoerster Bruxelles Air Libre Brussel vzw.

Brussel Deze Week – 28/02/2008 – p.4 – Brieven van lezers

_______________________________________________________________________

…“Een zinvol beleid in een agglomeratie van een miljoen inwoners voer je vanuit Ă©Ă©n centraal bestuur en niet vanuit negentien baronietjes, die je dan nog verdeelt in rijke en sukkelachtige. Het Gewest staat er absoluut op dat de luchthaven Bruxelles-National voor de wereld heet – waar ik begrip voor heb. Maar het wil van de luchthaven, omdat die in een ander gewest ligt, geen enkel nadeel accepteren. Als ik op de National Mall in Washington DC sta (een open plein in de benedenstad, red.), dan zie ik het ene vliegtuig na het andere opstijgen boven de stad. In Brussel wil men alle voordelen van een nabije luchthaven, maar de vliegtuigen moeten boven de boeren vliegen.” …

Louis Tobback.

http://www.brusselnieuws.be/site/rubrieken/1091053933/page.htm?&newsID=1201688401