Ryanair ‘vliegt’ uit de kleren voor liefdadigheidskalender

Personeel Ryanair ‘vliegt’ uit de kleren voor liefdadigheidskalender

« Fasten your seatbelts »: personeel van Ryanair gaat uit de kleren. De leden van het cabinepersoneel van de lagekostenmaatschappij hebben zich van hun blootste kant laten zien en poseren op een naar verluidt « opwindende » kalender. De opbrengst gaat naar het goede doel.
Of de blote bemanningsleden m/v of alleen v zijn, is niet geweten. Bij de directie van Ryanair werd vrijdagnamiddag niet geantwoord en foto’s kregen we ook in de mail die de actie aankondigt, niet te zien. De kalender is vanaf vrijdag te koop aan 8 euro, maar uitsluitend op de vluchten van Ryanair. De bemanningsleden van de luchtvaartmaatschappij gingen alvast niet voor niets uit de kleren: de opbrengst gaat volledig naar Orbis, een liefdadigheidsinstelling die de blindheid in de ontwikkelingslanden wil aanpakken. De kalender wordt slechts voor een beperkte periode te koop aangeboden, en weliswaar alleen in de toestellen van Ryanair. Dus: passagiers die het ultieme vakantiesouvenir willen bemachtigen, moeten met Ryanair vliegen. Of er bij de aanschaf van de kalender ook luchthaventaksen moeten betaald worden, is niet duidelijk. (VHL)

02/11/2007 – De Tijd online – Belga

…Op de foto’s prijken zowel mannelijke als vrouwelijke personeelsleden.. De opbrengst gaat volledig naar Orbis, een Ierse liefdadigheidsinstelling die de blindheid in de ontwikkelingslanden wil aanpakken….

03/11/2007 – De Morgen – pag. 10

_________________

onze commentaar :

Nadat Ryanair alle truuken van de foor heeft bovengehaald om zo goedkoop mogelijk te werken (*) en zoveel mogelijk gemeenschapsgelden binnenrijft (subsidies Waals Gewest), doet ze nu een beroep op haar personeel om haar imago wat op te poetsen. Dat sommige bedrijven respect voor het leefmilieu beogen door minder te vervuilen en een zekere ethiek aan de dag leggen is Ă©Ă©n zaak.

Maar om je werknemers zoveel als wettelijk mogelijk uit te persen, de ambitie om een nieuwe behoefte – die een zware vervuiling meedraagt – bij een maximaal aantal consumenten aan te zwengelen, en tegelijk heiliger willen zijn dan de paus, dat lijkt ons toch wat hypocriet.

Wij vragen ons af of het niet aan de overheid is om dit soort wantoestanden aan banden te leggen. Moeten korte low-cost reizen niet in vraag gesteld worden nu geweten is dat luchtvaart een aanzienlijke schuld heeft aan broeikasgassen en klimaatopwarming ? Bovendien is een aanzienlijk segment hiervan verantwoordelijk voor de nachtvluchtenhinder gezien deze om kost en tijd te sparen vaak ‘s nachts vliegen.

Een andere vraag is natuurlijk hoe passagiers, dit alles wetende, niet hun eigen vlieggedrag in vraag stellen. Welke zin heeft het om arbeidsvoorwaarden van werknemers onderuit te halen voor het plezier van burgers die misschien niet beseffen welke werkomstandigheden en luchtvervuiling ze in de hand werken ? Hoe kan men verwachten in harmonie met de aarde en zijn medemens te leven, en tegelijk zichzelf zonder scrupules trakteren op een dagje Venetië of een week-end Istanbul ?

Hoe kunnen gedrukte en audiovisuele media in de helft van hun berichten reportages maken over natuurrampen en waarschuwen voor de vervuiling en de dreigende klimaatopwarming, en in de andere helft de werkgelegenheid prijzen van de meest vervuilende kant van de luchtvaartsector (low-cost en vracht) en de mega-reclamecampagnes hiervan paginagroot en reclamespots lang bij de lezers inpompen ?

(*)
Ryanair-werknemers mogen niet langer in het bedrijf hun gsm opladen omdat ze zich daarmee schuldig maken aan ,,huisdiefstal van elektriciteit ».
Zo moeten de personeelsleden niet alleen meer dan 4.000 euro aan opleidingscursussen plus hun eigen uniform betalen, maar zelfs hun maaltijden aan boord.
Er zit nogal wat verschil in de salarissen tussen West- en Oost-Europese werknemers.
,,Wie probeert een vakbond bij het bedrijf binnen te brengen, wordt met ontslag bedreigd », zegt de Europese transportarbeidersbond. Hij startte de website ryan-be-fair.org, waar het personeel anoniem zijn klachten kan uiten.
,,Dat kan toch allemaal niet voor een maatschappij die ook nog eens beroep doet op gemeenschapsgeld », vindt Tony Demonté, die het bedrijf probeert te volgen voor de christelijke bediendencentrale. ,,Als vakbond krijgen we daar geen poot aan de grond. Ze boycotten ons. Bovendien werken ze naar Iers in plaats van Belgisch recht. Dat geeft hen meer vrijheid. We hebben daarover nog een rechtszaak lopen. »

(bron – Nieuwsblad online – Ryanair beschuldigd van slavernij – 23/11/2004)