De vereniging Air Libre vernam met ontzetting dat de Indische luchtvaartmaatschappij Jet Airways beslist heeft haar Europese hub op de luchthaven Brussels Airport te vestigen. Op termijn wil men er niet minder dan 10 lange-afstandsvluchten met bestemmingen in India en de Verenigde Staten uitbaten. De krant La Libre Belgique bericht hierover met het commentaar « voldoening over de hele lijn ».
Die voldoening is er eerder voor BAC (Brussels Airport Company) en Brussels Airlines, die een sharing code-overeenkomst heeft getekend met Jet Airways. Het bericht komt net op tijd om de aandacht af te leiden van de donderwolken die boven de luchthaven samenpakken. De slachtoffers van de luchthaven worden steeds vaker gehoord door Justitie, en Brussels Airlines maakt een moeilijk sociaal conflict door.
Voor de slachtoffers van de luchthaven en haar hinder komt het nieuws hard aan, uitgerekend de dag na een lang weekend van 28 tot 30 april waarbij de hinder van luchtverkeer een bijzonder helse situatie aan de inwoners opdrong : het lawaai van landingsbaan 02 heeft de Brusselaars in het Oosten van de Regio belet het normale leven te leiden waar elke burger recht op heeft. Op 1 mei overvlogen landende vliegtuigen de regio van Anderlecht via Brussel centrum over Sint-Joost, Schaarbeek en Evere op geringe hoogte om dan te landen op Ă©Ă©n van de 07-landingsbanen. Deze procedure was vroeger uitzonderlijk omwille van de geluidsoverlast en het gevaar voor vele duizenden overvlogen burgers.
Ze wordt nu blijkbaar steeds vaker toegepast. Niemand veroordeelt het luidruchtig en gevaarlijk gebruik van deze landingsbanan, waarvan men volhoudt dat het noodzakelijk is door uitzonderlijke weersomstandigheden.
In een tijdspanne van 30 jaar werd deze procedure nochtans maar drie keer toegepast : in augustus van 1974 wegens werken op landingsbaan 02, gedurende drie dagen tijdens de paasvakantie van 1991 wegens sluiting van landingsbaan 02 en tenslotte in januari 2003 door een ongeval met een klein Cessna-vliegtuig.
Waarom heeft men deze procedure dan al minstens voor de tiende maal toegepast in Ă©Ă©n jaar tijd ? Heeft de klimaatsverandering dit dan noodzakelijk gemaakt ? Of is er een politieke beslissing in het spel die de herinterpretatie van de normen toelaat ? In beide gevallen eist de vereniging Air Libre van minister Landuyt een verklaring voor het veelvuldige gebruik van landingsbaan 07.
Air Libre bevestigt opnieuw dat de luchthaven van Zaventem een stedelijke luchthaven is, niet geschikt om als hub te dienen voor vliegtuigmaatschappijen die transcontinentale vluchten uitbaten, welke de landingspistes of de vluchtroutes dan ook mogen zijn.
Lange-afstandskoeriers hebben nog minder dan andere vliegtuigen een plaats in het Brusselse luchtruim. De beslissing om Jet Airways in Zaventem te aanvaarden is ongehoord. De politieke verantwoordelijken zouden moeten begrijpen dat hun enige kans om de luchthaven van Zaventem door omwonenden en justitie te laten tolereren erin bestaat het luchtverkeer drastisch te beperken, en de activiteit toe te spitsen op dagvluchten met Europese bestemmingen…. voordat het te laat is.