BRUSSEL – « Vind je de vliegtuigen storend? Knal ze dan neer ». Met die slogan maakt Sony deze week in de rand rond Brussel reclame voor het PlayStation-spel « Ace Combat X ».
Alle mannen tussen 18 en 34 jaar in de gemeenten rond de luchthaven van Zaventem krijgen de affiche in de bus. Aan de voorkant staat de slogan die inspeelt op de problematiek van de nachtvluchten. Achteraan geeft Sony meer toelichting bij de stunt: « Echt schot in de zaak rond de nachtvluchten komt er niet », staat er. « Ach, afrekenen met die opgekropte frustratie kan op zich al deugd doen. »
« We hebben absoluut niet de bedoeling om mensen te choqueren », zegt Sophie Docx van de marketingafdeling bij PlayStation. « We vonden het gewoon een originele manier om ons product onder de aandacht te brengen. »
De link tussen het spel en de problematiek van de luidruchtige nachtvluchten is overduidelijk. Ace Combat X is een zogenaamde flightsimulator waarin het mogelijk is de vijandelijke vliegtuigen uit de lucht te schieten.
Minister van Mobiliteit Renaat Landuyt heeft geen probleem met de actie. « Dit soort reclame is nu eenmaal eigen aan de cultuur van videogames », zegt Landuyt. « Ik schrik soms wel van wat ik mijn kinderen zie spelen, maar ik verwacht niet dat een actie als deze invloed zal hebben op een ingewikkeld debat als dat van de nachtvluchten.
woensdag 15 november 2006 – De Standaard on line