Commotie over Vlaams plan voor Zaventem

De luchthaven van Zaventem kan tegen 2025 jaarlijks 35 miljoen passagiers ontvangen, dubbel zoveel als nu. Dat staat in een studie in opdracht van de Vlaamse regering. Milieubewegingen, Groen! en omwonenden reageren verontwaardigd.

De studie werd door een consortium van adviesbureaus gemaakt met het oog op de realisatie van het Strategisch Actieplan voor de Reconversie en Tewerkstelling (Start) voor de Zaventem en de regio errond. Een betere bereikbaarheid, meer bedrijventerreinen en meer tewerkstelling zijn de pijlers van Start. De regering-Leterme lanceerde het plan eind 2004 als reactie op de aangekondigde afbouw van de activiteiten van de koerierdienst DHL op de luchthaven. Er is 800 miljoen euro mee gemoeid.

Sommige maatregelen werden al uitgevoerd zoals extra buslijnen naar de luchthaven. Andere projecten – zoals de ontginning van bedrijventerreinen, werken aan de ring en een parallelweg tussen de E40 en de E19 – zitten in de pijplijn.

De opmerkelijkste passages in de studie gaan over het aantrekken van meer luchtvaartmaatschappijen, over het verdubbelen van het aantal personeelsleden op de luchthaven tot 120.000 en van het aantal passagiers tot 35.000. Dat moet allemaal mogelijk zijn zonder extra geluidsoverlast, een resultaat van geluidsarme vliegprocedures en heffingen op lawaaierige toestellen. De woordvoerster van Vlaams minister-president Yves Leterme (CD&V) benadrukt dat de Vlaamse regering zich nog niet uitgesproken heeft over de studie en pas een beslissing neemt na een openbaar onderzoek.

De regering heeft pas midden oktober het advies van de Vlaamse Luchtvaartcommissie gekregen over haar plan en de studie. Oppositiepartij Groen! vreest dat de uitbreidingsplannen voor Zaventem de uitstoot van broeikasgassen doen stijgen in Vlaanderen. ‘Niet het vrijwaren van de levenskwaliteit, de gezondheid en het klimaat, maar de ongebreidelde expansie van de economie vormt de prioriteit van het politieke handelen van deze Vlaamse regering’, luidt het. Ook de milieukoepel Bond Beter Leefmilieu vindt dat de plannen te weinig rekening houden met het effect op de leefkwaliteit in de omgeving van de luchthaven. De Belgische Unie tegen Vliegtuiglawaai, een actiegroep uit Sint-Lambrechts-Woluwe, noemt een verdubbeling van het aantal passagiers volkomen ‘irrealistisch’.

KVe

© 2006 Uitgeversbedrijf Tijd NV