104 noodlandingen per jaar op Zaventem

Zondag maakte, voor de vijfde keer in twee weken, een vliegtuig een noodlanding op Zaventem. « Dat is niet verwonderlijk », zegt Daniel Giffon, Air Traffic Servicesmanager bij Belgocontrol. « Op Zaventem maken jaarlijks 104 vliegtuigen een noodlanding. »

Voor het incident van zondag werd de brandweer zelfs opgeroepen. Is er dan toch niets aan de hand?

Daniel Giffon: « Als op een vliegtuig een brandalarm afgaat, zoals zondag het geval was, wordt de brandweer er altijd bijgeroepen. Toen het toestel geland was, bleek dat er enkel wat rookontwikkeling was geweest in de cockpit. Het toestel had trouwens verder kunnen vliegen, maar voor alle zekerheid hebben we het terug laten keren. We wilden geen enkel risico nemen. »

De terreurdreiging heeft die beslissing niet beĂŻnvloed?

« Nee. Het ging om een technisch probleem en er is op geen enkel moment sprake geweest van een dreiging. Op Zaventem hebben we van valse terreuralarmen nog niet veel ondervonden. Er gebeuren 104 noodlandingen per jaar en dat heeft bijna altijd met een technisch defect te maken. »

Is de druk bij de luchtverkeersleiding niet verhoogd sinds de aanslagen in Amerika van 11 september 2001?

« 2001 is niet alleen het jaar van 11 september, maar ook dat van het faillissement van Sabena. Dat laatste heeft een veel grotere invloed gehad op onze bezigheden dan de aanslagen in New York. Sindsdien is de bedrijvigheid met 25 procent afgenomen. Vroeger hadden we zo’n duizend vluchten per dag, nu zijn het er rond achthonderd. De laatste twee jaar stijgt het aantal vluchten wel, maar heel traag. Tegenover vorig jaar is er bijvoorbeeld een stijging van amper 1 procent. »

Heeft het verhoogde terrorismealarm geen invloed op jullie werkzaamheden?

« In de lucht niet, maar voor het luchtverkeerscentrum zelf is wel veel veranderd. Vroeger was het centrum relatief makkelijk te bereiken. Sinds 2001 wordt de site extra beveiligd. Er zijn ook contingentieplannen opgesteld voor het geval dat er een aanslag wordt gepland en er worden nu ook regelmatig evacuatieoefeningen gehouden. Ik kan wel zeggen dat we voorbereid zijn als er iets zou gebeuren. »

Tina De Gendt © Uitgeverij De Morgen NV