,,De luchthaven mist een merkidentiteit », zegt Wilfried Van Assche, sinds oktober vorig jaar de topmanager van Biac. ,,Het tapijt tot de website moeten dezelfde merknaam dragen, Brussels Airport bijvoorbeeld. »
Christof Vanschoubroek
Hoe komt een nobele onbekende in de luchtvaartsector aan de leiding van de luchthaven?
Ik heb toch wel wat affectie met de luchthaven. Ik ben opgegroeid in Wezembeek-Oppem en als student heb ik heel wat weekends in de luchthaven gewerkt, in de catering en bij de bagage-afhandeling. De luchthaven fascineert mij. Maar het klopt dat ik het grootste deel van mijn carrière voor Procter & Gamble in het buitenland heb gewerkt. Maar ik heb altijd al willen werken in een bedrijf dat ook een publieke toegevoegde waarde heeft, en dat is Biac.
Na uw terugkeer uit het buitenland heeft u wel eerst nog een paar jaar gewerkt voor Ontex en bent u daar opgestapt omdat het niet boterde met de familie Van Malderen.
Het was een persoonlijke beslissing om naar België terug te komen. Ik heb vier kinderen die naar het middelbaar gaan. Ontex was toen de beste mogelijkheid die zich aanbood. Dat bedrijf was qua managementstructuur niet helemaal klaar om op de beurs te staan. Ik dacht met mijn ervaring bij Procter & Gamble troeven te hebben om die organisatie te verbeteren, maar dat is door omstandigheden anders gelopen. Maar als ik van bij het begin de keuze had gehad tussen Biac en Ontex, had ik zeker voor Biac gekozen.
U hebt veel gereisd. Wat ergert u het meest aan luchthavens?
De meeste luchthavens zijn veel te groot geworden, waardoor ze niet klantvriendelijk meer zijn. Je moet er vaak ook enorme afstanden afleggen. Zaventem is dan toch nog een luchthaven op mensenmaat.
Stoort het lange wachten op de luchthaven u niet?
Daar gaan we werk van maken. Er zijn twee soorten passagiers. Reizigers voor wie elke minuut telt en de reiziger die het op zijn gemak doet. Daar gaan we op inspelen, want met de parking, de check in en de veiligheidscontrole zijn wij verantwoordelijk voor een belangrijk stuk van het reistraject.
We denken er aan om het parkingproject te differentiëren door een weekproduct aan te bieden voor wie op vakantie gaat en een apart duurder product voor de zakenreiziger die zeer dicht bij het luchthavengebouw wil parkeren. We kunnen ook bij check in en security een onderscheid maken tussen verschillende soorten passagiers. Dat moet allemaal gebeuren in samenwerking met de luchtvaartmaatschappijen. Er is een goede wisselwerking met die partners.
De luchtvaartmaatschappijen klagen wel dat Zaventem veel te duur is.
Binnen Europa zitten we ongeveer in het midden met onze prijs. Vergeet niet dat een luchthaven enorme investeringen vergt. De return on capital van een luchthaven is al aan de lage kant in vergelijking met andere sectoren. We hebben onze tarieven trouwens voor de komende vijf jaar bevroren. Ze worden alleen geïndexeerd.
Vanaf de zomer vliegt het Chinese Hainan Airlines naar Brussel, maar het intercontinentale aanbod blijft toch beperkt.
Ten tijde van Sabena stond op Zaventem alles in het teken van de nationale luchtvaartmaatschappij. De luchthaven was volledig gefocust op het ontwikkelen van grote projecten, terwijl het commerciële wat uit het oog verloren werd. Nu hebben we aparte commerciële teams om luchtvaartmaatschappijen en reizigers te lokken. Hainan is het eerste succes dat we boeken, maar we werken volop aan nieuwe intercontinentale verbindingen, vooral naar Azië dan. Er zijn gesprekken met Thai Airways om naar Bangkok te vliegen en Jet Airways om een vlucht naar Bombay in te leggen. We onderzoeken ook een route naar Zuid-Afrika.
Verwacht u een sterke groei op Zaventem?
De Europese luchtvaartsector groeit met 5 tot 6 procent per jaar, en die groei moeten wij hier op de luchthaven ook kunnen neerzetten. We gaan de passagiers, samen met onze luchtvaartpartners, veel commerciëler benaderen. De merkidentiteit moet veel beter. We zijn op zoek naar één merknaam, die figureert op het tapijt en tot op de website. Ik denk bijvoorbeeld aan Brussels Airport. Het Antwerpse reclamebureau LDV is daar mee bezig.
Er komt in het najaar ook een nieuwe website. Zo zal het mogelijk moeten zijn om via die website een vlucht te boeken, een parkeerplaats te reserveren enzovoort.
De niet-luchtvaartgebonden inkomsten liggen nog altijd laag in Zaventem.
Dat klopt. Onze commerciële inkomsten uit de winkels of de verhuur van onroerend goed, zijn op dit ogenblik goed voor 35 procent van de totale inkomsten. In andere luchthavens loopt die verhouding op van 40 tot 60 procent. De gemiddelde passagier geeft nu op Zaventem 10 tot 15 euro uit. Wij moeten ook die 40 procent halen.
Er komen meer winkels en restaurants van grote, bekende merken. Van een generiek merk weet je immers niet wat je mag verwachten.
We hebben ook heel wat vastgoedplannen. Vanaf volgend jaar starten we samen met een partner het eerste stuk dat een echte Airport Village met hotels, vergaderzalen en kantoren moet worden. Dat dorp’ komt achter de parkings. Er zal een brug lopen van het luchthavengebouw over de parkings tot aan het dorp’.
Het Australische Macquarie Airports heeft 70 procent van de luchthaven in handen. Hebt u eigenlijk ruimte om lokaal zelf beslissingen te nemen.
Laat daar geen misverstand over bestaan. Macquarie Airports is een actieve aandeelhouder, maar de beslissingen op Zaventem worden door mij samen met mijn Belgische Leadership Team genomen. De Australiërs zijn het eerste jaar actief geweest, maar dat is nu niet meer het geval. Er zit één Australiër in het formele directiecomité en die rapporteert aan mij. Een paar keer per jaar is er een executive committee met de Australische aandeelhouder. Daar worden de strategische prioriteiten besproken, maar dat loopt perfect.
cv
De Standaard,
_ © 2006 Vlaamse Uitgeversmaatschappij n.v.