Bedrijven in Zaventem luiden de alarmklok

De bedrijven op en rond Zaventem vragen dat de overheid snel werk maakt van een duidelijk luchthavenbeleid. Alleen op die manier kan Zaventem een luchthaven van Europees belang blijven, zeggen ze.

Na de omwonenden en de politici laten nu dus ook de bedrijfsleiders duidelijk hun stem horen in het luchthavendebat. Met bijna 20 waren ze vandaag, gaande van koeriersbedrijf DHL tot SN Brussels Airlines en Aviapartner. Stuk voor stuk hamerden ze op het sociaal-economische belang van de nationale luchthaven.

Conferentievoorzitter Karel Vinck opende met een aantal cijfergegevens: de luchthaven is na de haven van Antwerpen de tweede grootste economische groeipool van ons land.

Op de luchthaven zelf werken 20.000 mensen en volgens studies brengt elke job op de luchthaven twee bijkomende jobs buiten de luchthaven tot stand (dus een totaal van 60.000 jobs).

Daarnaast genereert Zaventem vier miljard toegevoegde waarde en zorgt het voor 800 miljoen extra inkomsten voor de overheid. Voorts wordt ook verwacht dat de luchthaven tegen 2020 zo’n 33.000 directe jobs telt.

Zaventem is ook van cruciaal belang voor Brussel als internationaal beslissingscentrum en Europees politiek knooppunt. « Brussel is de vierde Europese zakenstad na Londen, Parijs en Frankfurt en op het vlak van zakelijke dienstverlening staat Brussel wereldwijd op de 15de plaats », verduidelijkt ex-spoorbaas Vinck.
« Snel duidelijkheid »

Over een kleine maand moet de regering een beslissing nemen over de spreiding van de nachtvluchten. « Daarom is het belangrijk dat er snel duidelijkheid komt », zegt Karel Vinck.

Zaventem moet alle kansen krijgen om een groeipool te blijven. Dat betekent ook dat de luchthaven een soort « voorkeursbehandeling » moet krijgen bij de beleidsmakers en dat er een einde komt aan de juridische perikelen.

Gewezen NMBS-baas Karel Vinck is de woordvoerder van 17 bedrijven op en rond Zaventem.

« Zaventem moet een Masterport worden »

De luchthaven van Zaventem moet een Master- of Mainport worden en daarvoor moet de overheid een einde maken aan de onzekerheid. Dat zeggen 17 bedrijven die op of in de omgeving van Zaventem werken.

« Ik hou van mijn job op de luchthaven », is de slogan van 17 bedrijven die allemaal rechtstreeks of onrechtstreeks met de luchthaven van Zaventem te maken hebben.

En daarom beginnen ze met een campagne, want dankzij Zaventem hebben 60.000 mensen een baan, zeggen ze En dus moet de regering snel werk maken van een duidelijk luchthavenbeleid, zodat Zaventem een zogenaamde Master- of Mainport kan worden.

Woordvoerder van de 17 bedrijven is gewezen NMBS-baas Karel Vinck. Een Masterport is een poort die de verhandeling en het transport van goederen en personen vergemakkelijkt en die van Zaventem een aantrekkingspunt maakt voor internationale bedrijven, legt hij uit. Zo kan Zaventem economisch succesvol zijn en de tewerkstelling garanderen.

De onzekerheid die vandaag bestaat, is absoluut niet gunstig voor de verdere ontwikkeling en groei van Zaventem en de zone errond. De beslissingen over de luchthaven moeten zo snel mogelijk genomen worden om een eind te maken aan de onzekerheid.

Wel kon Vinck geen voorbeelden geven van bedrijven die niet naar Zaventem gekomen zijn door de onzekerheid.

Verder willen de bedrijven er de aandacht op vestigen dat er een evenwichtige beslissing moet genomen worden, die rekening houdt niet alleen met de milieuverplichtingen maar ook met de sociaal-economische factoren.
Nachtvluchten en bedrijventerreinnen

Op 15 oktober moet er een beslissing vallen over het spreidingsplan voor de nachtvluchten en de 17 bedrijven doen een oproep tot alle politieke leiders, de Vlaamse, Brusselse, Waalse en federale.

Er moet een visie en een objectief zijn, en in functie daarvan moet er dan een beslissing genomen worden.

Daarbij moet men rekening houden met de ecologische beperkingen, maar het moet in evenwicht gebeuren en redelijk blijven, aldus Vinck.

Ook over de bedrijventerreinen in de buurt van Zaventem moet er een beslissing vallen.

Vinck verwacht dat de Vlaamse regering die beslissing zal nemen als onderdeel van de totale oplossing die er binnenkort moet komen.