(tijd) – Met 60.000 rechtstreekse en onrechtstreekse jobs is de luchthaven van Zaventem een van de belangrijkste werkgevers in BelgiĂ«. Maar ook voor de internationale uitstraling van BelgiĂ« is het belang van de luchthaven enorm. ‘Zonder Zaventem wordt Brussel een provinciestadje, onbereikbaar voor internationale instellingen.’ Economische belangen
‘Men lijkt het economische belang van de luchthaven voor de hele regio, inclusief het Brussels Gewest, te onderschatten’, zegt algemeen directeur Paul Hegge van de Kamer van Koophandel Halle-Vilvoorde. Hij reageert scherp op de berichten dat een sluiting van Zaventem dreigt door de gerechtelijke torpedering van het spreidingsplan voor vliegtuiglawaai boven Brussel.
Hegge is niet de enige die erop wijst dat het economische belang van Zaventem zwaar onderschat wordt. De luchthaven kreeg weliswaar klappen door het wegvallen van de nationale luchtvaartmaatschappij Sabena en het vertrek van koerierbedrijf DHL. Maar ze blijft een van de belangrijkste Belgische werkgevers.
SNBA
‘Alleen al de Sabena-opvolger SNBA stelt 4.500 mensen te werk, direct en indirect. Daar zijn toeleveranciers zoals de bagagebehandeling en de catering inbegrepen’, zegt SNBA-woordvoerder Geert Sciot. ‘Ons partnerbedrijf Virgin inbegrepen, komt het totale aantal jobs bij de SNBA-groep uit op meer dan 5.000. Dat is 40 procent van de totale tewerkstelling op de luchthaven zelf’, schat Sciot.
Ook het vrachtvervoer via Zaventem zit in de lift. Luchthavenuitbater BIAC meldt op zijn website dat het cargovolume in de maand april jaar op jaar met 9,9 procent steeg, tot 61.151 ton. Het aantal passagiers dat in april Zaventem aandeed, groeide jaar op jaar met 2,7 procent, tot 1,37 miljoen.
Jobs
Recente cijfers over de precieze economische impact van de luchthaven zijn schaars. Maar een studie van de Leuvense Universiteit liet eind 2003 al uitschijnen dat die impact enorm is. Volgens professor Leo Sleuwaegen van het departement toegepaste economische wetenschappen was Zaventem toen al goed voor 60.511 jobs.
In die 60.511 zaten, naast 19.905 directe banen, ook jobs bij leveranciers en jobs die tot stand kwamen door de bestedingen van het personeel dat op de luchthaven werkt. Er werd ook rekening gehouden met het zogenaamde katalytisch effect, dat is de werkgelegenheid die te danken is aan de aantrekkingskracht van Zaventem op nieuwe ondernemingen en activiteiten.
Samen was dat toen goed voor een toegevoegde waarde van 3,9 miljard euro of 1,5 procent van het bruto binnenlands product (BBP) van België. Ter vergelijking: uit een vorige week gepubliceerde studie van de Nationale Bank blijkt dat de Antwerpse haven goed is voor een toegevoegde waarde van 7,4 miljard euro.
Waarschuwing
De werkgevers wijzen op het grote gevaar van een onderschatting van het belang van Zaventem. ‘Zonder Zaventem wordt Brussel een provinciestadje, onbereikbaar voor internationale instellingen’, luidt een persbericht van de Vlaamse werkgeversfederatie Voka. ‘Een goed uitgebouwde luchthaven staat in de top-3 van vestigingsbeslissingen van buitenlandse investeerders. Het gaat bovendien om hoogwaardige en kennisintensieve activiteiten zoals hoofdkwartieren, coördinatiecentra, ontwikkelingscentra en internationale organisaties. De toekomst van onze economie’, klinkt het verder.
Opvallend is dat de studie van Sleuwaegen eind 2003 al besloot met een niet mis te verstane waarschuwing voor de toekomst aan de beleidsmakers: ‘BelgiĂ« kan als kleine open economie niet kiezen voor een traject waarbij Zaventem wordt afgebouwd tot een kleinere regionale luchthaven’, klonk het. ‘Zo’n strategie zou de internationalisering van onze bedrijven bemoeilijken, buitenlands initiatief ontmoedigen en onze economische groei en welvaart ernstig in het gedrang brengen.’ JLi
Jeroen Lissens
De Tijd,
© 2005 Uitgeversbedrijf Tijd n.v.