ZAVENTEM – De vakbonden laten hun stem horen in het debat over de luchthaven van Zaventem. Vandaag roept het ACV op tot een eerste actie. Na de zomer volgen er nog. ,,Het debat rond Zaventem is verengd tot de geluidshinder. En de politici lopen blind de actiecomitĂ©s achterna », betreurt Lode Verschingel van de bediendenbond LBC.
,,POLITICI ZIJN VERLAMD DOOR ACTIECOMITES »
DE werknemers op de luchthaven zijn het trauma van DHL nog aan het verwerken, en daar verschijnen al alarmerende berichten. Het hof van beroep legt de naleving van Brusselse geluidsnormen op. Het maakt vliegen vanop Zaventem vrijwel onmogelijk.
INTERVIEW
– Het einde van de luchthaven?
Of zal het zo’n vaart niet lopen? Wij zijn er niet gerust in. De sluiting of toch zeker een sterke afbouw, is een reĂ«el scenario. De afgevaardigden uit de bedrijven zetten ons ertoe aan om in actie te komen. Militanten verzamelen (vandaag, red.) op de vrachtluchthaven en verspreiden een pamflet. Tijdens de zomer bezoeken we alle decision makers. In de herfst volgen meer gerichte acties. De tijd dringt: midden oktober verstrijkt de deadline van het arrest.
– Jullie vechten voor Ă©Ă©n keer niet tegen de werkgevers maar tegen burgers.
Dat is vreemd voor ons. Met sommige buurtgroepen kunnen we praten. Andere gedragen zich als fundamentalisten. Zij willen de hinder uit hun achtertuin weg en geven niets om de economische en sociale consequenties. Het valt op dat het de gemeenten met gegoede middenklasse zijn die protesteren. Meise, Tervuren, Woluwe. In Machelen, Vilvoorde of Haren leeft dat minder. Daar wonen de mensen die op de luchthaven werken. Ik heb dat argument lang niet willen hanteren omdat het zo demagogisch overkomt. Maar het klopt.
– Is de vraag naar (nacht)rust niet legitiem?
Jazeker, maar er moet een evenwicht zijn. Het debat over de luchthaven wordt verengd tot de geluidshinder. Terwijl ook de mobiliteit, de ruimtelijke ordening en de arbeidsmarkt oplossingen vragen. In die zin appreciëren we de inspanningen van de Vlaamse regering die een ruimer actieprogramma voor Zaventem heeft opgezet.
– Oogst de politiek niet wat ze gezaaid heeft?
Jarenlang was er geen beleid. De rechtbanken doen verstrekkende uitspraken omdat ze zich moeten baseren op tegenstrijdige wetgeving in Brussel en Vlaanderen. Je ziet dat de politici pas in beweging komen als de rechters hen ertoe dwingen.
Ik stel vast dat het standpunt om de luchthaven af te bouwen als maatschappelijk aanvaard beschouwd wordt. Terwijl dat niet zo is. Uit enquĂȘtes blijkt dat acht op de tien landgenoten de nachtvluchten en de bijhorende tewerkstelling willen behouden. (ty)
ty
De Standaard, pagina 51, 363 woorden
© 2005 Vlaamse Uitgeversmaatschappij n.v.