Tweede nationale luchthaven geen Vlaamse optie

(tijd) – Het denkspoor voor een tweede nationale luchthaven is niet aan de orde voor de Vlaamse regering. Dat laat de Vlaamse minister van Leefmilieu en Open-bare Werken, Kris Peeters (CD&V), weten. Het idee was geopperd door federaal vice-premier Didier Reynders (MR). Ondertussen worden de werknemers van de luchthaven het juridische en politieke gekrakeel over Zaventem meer dan moe. De christelijke vakbond ACV voert vandaag actie.

De toekomst van de luchthaven wankelt na aanhoudende gerechtelijke uitspraken. Aan het juridische steekspel lijkt geen einde aan te komen. Actie Noordrand overweegt opnieuw naar de Raad van State te stappen tegen de geluidshinder door het spreidingsplan.

Vice-premier Reynders stelde vorige week voor de hinder op Zaventem te beperken door vluchten af te leiden naar een tweede nationale luchthaven. Hij noemde de regionale luchthavens van Luik, Charleroi en Oostende. Maar zo’n tweede nationale luchthaven is bij de Vlaamse regering niet aan de orde, antwoordde Peeters gisteren in de commissie Algemeen Beleid van het Vlaams Parlement aan Joris Van Hauthem (Vlaams Belang).

Het voorstel is niet onderzocht. Peeters voegde er aan toe dat ‘zulke berichten de wereld insturen niet bevorderlijk is voor een positief leef- en werkklimaat’. De CD&V-minister wil nu vooral rechtszekerheid voor de omwonenden, de luchthavenuitbater en de investeerders.

De werknemers van de luchthaven zijn al het gekissebis over de geluidshinder ‘spuugzat’, liet het ACV gisteren weten. De vakbond voert vandaag actie.

De inwoners uit de Oostrand van Brussel zijn intussen ziedend op de gewezen minister van Mobiliteit Bert Anciaux (Spirit). Ze nemen het niet dat hij herhaaldelijk insinueert dat ze allemaal ‘rijken’ zijn. ‘Dat is zuiver populisme.’

In de Oostrand wordt het in augustus alvast rustiger. De dwarse baan, bron van zware geluidshinder in de oostrand ‘s weekends, is dicht voor werken. Al het vliegverkeer moet over de parallelle banen met uitwaaiering over de Noordrand, Brussel en de Oostrand. Vorig jaar gingen de parallelle banen voor een maand dicht.

Wim Van De Velden

De Tijd,

© 2005 Uitgeversbedrijf Tijd n.v.