Spreiding lawaaihinder Zaventem zit muurvast

(tijd) – Vlaanderen botst op Brusselse ‘onwil en onbegrip’ om het nachtlawaai boven Zaventem te spreiden over de twee gewesten. De Vlaamse minister-president, Yves Leterme (CD&V), geeft toe dat de gesprekken al maanden ‘intensief en niet gemakkelijk’ verlopen.

Leterme lichtte gisteren aan de werkgeversorganisatie Voka Halle-Vilvoorde de luchthavenplannen van de Vlaamse overheid toe. Nadat de uitbreidingsplannen van het luchtkoerierbedrijf DHL in Zaventem waren afgesprongen, stelde de Vlaamse regering in december een breed economisch project voor de luchthavenregio voor. In de lunchcauserie gaf Leterme gisteren – voor het eerst in zes maanden – een grondige update van de plannen.

Een van de hoofdoorzaken van de DHL-crisis – het verdelen van de lawaaihinder boven het Brussels en Vlaams Gewest – is een half jaar later nog verre van opgelost. Leterme zei dat is geprobeerd een neutrale manier te vinden om de spreiding van de lawaaihinder boven Brussel en de Vlaamse Rand te evalueren, maar dat die plannen al maanden geleden gestrand zijn.

Ook in de samenwerkingsovereenkomst over de geluidsnormen zit geen schot. De gesprekken waren intensief en niet gemakkelijk, zei Leterme gisteren. ‘Ik geef dat toe. Maar ‘it takes two to tango’, en het is wachten tot de andere partner inschikkelijker wordt.’ Wel goed nieuws is dat de federale regering bezig is de vluchtroutes en het gebruik van de banen in een wet te gieten, zei hij. Dat verkleint de kans dat rechters het spreidingsplan om de haverklap wijzigen.

Duidelijke geluidsnormen zijn onontbeerlijk om langeafstandsvluchten aan te trekken, zei de minister-president. Het is volgens hem ondoenbaar aan een rechtstreekse vliegtuigverbinding met China te werken, als je de Chinese piloten moet uitleggen dat ze hier een minuut na het opstijgen al andere geluidsnormen moeten naleven. De Vlaamse minister van Economie, Fientje Moerman (VLD), onderhandelde vorig jaar tijdens de handelsmissie naar China om de rechtstreekse vlucht Peking-Brussel opnieuw in te voeren, maar dat plan zit voorlopig in de koelkast. Er is al jaren geen rechtstreekse vliegroute meer tussen Brussel en China.

Andere elementen uit het luchthavenplan zitten wel op schema. De luchthavenuitbater BIAC heeft bijvoorbeeld een nieuwe milieuvergunning voor twintig jaar op zak. Na de zomer installeert de Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen een Luchthavencommissie. Voorts zijn grote infrastructuurwerken gepland aan het spoor en de autosnelweg en zijn er acties in de maak om Franstalige werklozen beter Nederlands te leren. Er staat ook een masterplan voor bedrijventerreinen op stapel. De bodem saneren, openbaar vervoer voor werknemers en een vlotte verbinding naar de autosnelweg zijn daar centrale punten in.

Leterme benadrukte dat de economische ontwikkeling van de luchthavenregio op een duurzame manier moet gebeuren. Hij riep Voka, het Vlaams netwerk van ondernemingen, op creatief mee te denken hoe de belangen tussen omwonenden, werknemers, bedrijven, investeerders en de luchthaven kunnen worden verzoend. Dat zoiets broodnodig is, is volgens de minister-president ‘een van de lessen die DHL ons geleerd heeft.’

Bart HAECK

De Tijd,

© 2005 Uitgeversbedrijf Tijd n.v.