De toekomst van de nationale luchthaven in Zaventem ziet er weinig rooskleurig uit. Als de verschillende regeringen van ons land niet snel uit de impasse raken, sluiten de deuren misschien wel voorgoed. ,,Een ramp voor België », meent professor Georges Allaert van de Universiteit Gent. Hij smeekt al jaren om een lange termijnvisie en een duurzame oplossing in de vorm van een gloednieuwe nationale luchthaven op de Westerschelde.
De toegevoegde waarde van een luchthaven is perfect te combineren met ecologische belangen », zegt professor Georges Allaert. Al jaren bestuderen hij en zijn team van de vakgroep Ruimtelijke Economie en Ordening aan de universiteit van Gent alternatieven voor de problemen rond Zaventem. Hij hekelt de politieke tegenstrijdigheden en de kant-en-klare oplossingen van de regeringen. ,,Sinds de regionalisering van de luchthaven in 1988 wordt alleen wild om zich heen gestampt. Een degelijk plan heeft nooit bestaan en bestaat vandaag de dag nog altijd niet. Elke nieuwe regering, elke minister neemt een andere piste. Zo komen we nooit tot een goede strategie. » Ook het recente plan van Reynders om de regionale luchthavens meer in te schakelen, vindt Allaert maar praatjes. ,,Op die manier wil Reynders gewoon de problemen van geluidsoverlast verschuiven zonder langetermijnoplossingen te bieden. »
Land op water
Toch zijn er volgens Allaert het laatste decennium genoeg nieuwe projecten voorgesteld aan de regering. ,,Zaventem is te klein voor én passagiersvervoer én vrachtvervoer. Ik stel al jaren voor het Europese personenverkeer in Zaventem beter uit te bouwen en het vrachtvervoer af te bouwen. Met haar 1.025 hectare is onze luchthaven nu eenmaal erg klein vergeleken met luchthavens als Schiphol en Frankfurt. Wij zijn verplicht keuzes te maken. »
Voor de vrachtlogistiek heeft Allaert een ambitieus alternatief bedacht. ,,Vlaanderen en Nederland hebben een akkoord gesloten om de Westerschelde uit te diepen. In plaats van het zand van die baggerwerken in de Noordzee te dumpen, kunnen we het gebruiken om duizend hectare land te winnen op de rivier. De Westerschelde beslaat immers een gebied dat even groot is als Oost-Vlaanderen, maar drievierde daarvan wordt op geen enkele nuttige manier gebruikt. Het gebied tussen Gent en Antwerpen biedt heel wat geschikte locaties, zonder aan ecologische gebieden als het Verdronken Land van Saeftinghe te raken. Bovendien zijn er vanuit de Westerschelde tal van transportmogelijkheden mogelijk. »
Hoog kostenplaatje
Klinkt dat plan niet wat simpel? ,,Het Ăs ook ontzettend simpel », aldus Allaert. ,,Ik zeg niet dat die nieuwe luchthaven er vandaag of morgen moet staan. Het wordt echter dringend tijd dat we allemaal in dezelfde richting gaan kijken. De regering heeft nooit veel belang gehecht aan de luchthaveneconomie omdat die maar twee procent van het Bruto Nationaal Product betekent, dus hebben ze de dingen maar laten aanmodderen. Gemeenschappen, gewesten en federale bevoegden moeten eens samen zitten en eindelijk hun huiswerk beginnen maken. Ik roep minister Peeters bij deze op ons onderzoek van naderbij te bekijken. »
Tot nu toe vond het plan van Allaert weinig weerklank wegens het hoge kostenplaatje. ,,Om te starten, schat ik dat er zo’n 100 miljoen euro kapitaal nodig is. Vlaanderen of BelgiĂ« alleen kan dat niet betalen. Is dit niet het moment om een groots Benelux-project te starten? Ik ben wetenschapper, geen politicus, maar een confederale samenwerking en een toenadering tot onze buurlanden zouden een stap in de goede richting betekenen. Brussel is de hoofdstad van Europa: Zaventem sluiten, zou een nationale ramp betekenen. »
Helena WILMET