Regering past spreidingsplan opnieuw aan

(belga/tijd) – Het kernkabinet heeft het spreidingsplan voor de vluchten van en naar de luchthaven van Zaventem opnieuw aangepast. Het gebruik van de dwarsbaan wordt op zaterdag geschrapt. Dat is goed nieuws voor de Oostrand van Brussel, maar levert nieuwe last op voor de Noordrand. De federale minister van Mobiliteit, Renaat Landuyt (sp.a), wil met de bijsturing tegemoetkomen aan enkele recente arresten.

Twee maanden geleden verbood het Brusselse hof van beroep het intensieve gebruik van landingsbaan 02 op vraag van 67 inwoners van de Oostrand. Het hof maakte zo een van de maatregelen van het spreidingsplan van april 2004 onmogelijk. Volgens dat plan zou de Oostrand door een intensiever gebruik van de bewuste baan drie nachten per week en een op de twee zaterdagen meer landende vliegtuigen over zich heen krijgen.

Vorige maand paste minister Landuyt het spreidingsplan aan de bezwaren van het hof van beroep aan door de landingen op 02 ‘s nachts gedeeltelijk te vervangen door landingen in de omgekeerde richting op baan 20. Maar een aantal inwoners van de Oostrand trok toch nog naar de Raad van State. Die oordeelde vorige week dat de regering het spreidingsplan ondanks de wijzigingen van vorige maand verder moest aanpassen. De Raad schorste het spreidingsplan.

Volgens de Raad verkoos de regering als antwoord op de bezwaren van het hof van beroep een ‘concentratie van de geluidsoverlast’ die de Oostrand straft tijdens het weekend. Ook had de Raad vragen over de veiligheid van het spreidingsplan.

Het kernkabinet besloot gisteren op basis van de uitspraak van de Raad van State de baan 02/20 in beide richtingen op zaterdag buiten gebruik te stellen. Landuyt benadrukt dat de wijziging enkel geldt voor de zaterdag. Het principe van de spreiding van de lawaaihinder rond de luchthaven wordt volgens hem niet op de helling gezet met de nieuwe ingreep. De regering weigerde vorig weekend na de uitspraak van de Raad van State aanvankelijk in te grijpen omdat ze het baan- en routegebruik enkel wou wijzigen overeenkomstig de geldende veiligheidsregels.

Landuyt bevestigde gisteren voorts dat de ontlasting van de dwarsbaan 02/20 onvermijdelijk tot nieuwe last voor de Noordrand van Brussel zal leiden omdat baan 25R nu opnieuw frequenter gebruikt moet worden. De opstijgroute van 25R loopt over de Noordrand.

De regering kondigde op 18 april al aan dat ze een nieuwe wet wil opstellen om de start- en landingsprocedures van Zaventem vast te leggen. Ze wil zo de juridische carrousel naar aanleiding van de vele klachten van verschillende bewonersgroepen rond de luchthaven een halt toeroepen.

Landuyt zei vrijdag dat de regering na de uitspraak van de Raad van State nu versneld werk wil maken van die wettelijke regeling. De wet moet een duidelijk kader creëren waarop de rechtbanken en de overheid zich kunnen beroepen als er betwistingen zijn over de spreiding van de hinder door vliegtuiglawaai.

Aanvankelijk leek de regering eerst de resultaten van een grondige analyse van de geluidshinder te willen afwachten, maar die stap lijkt de regering nu te willen overslaan. Landuyt sluit zelfs niet uit dat het kernkabinet zich ‘volgende week of de week nadien’ al buigt over een wetsontwerp terzake.

RS

De Tijd,

© 2005 Uitgeversbedrijf Tijd n.v.