De ombudsdienst van de luchthaven van Zaventem opende vorig jaar 40.973 dossiers. Een explosieve toename vergeleken met 2003 toen er maar 2.281 waren. Het spreidingsplan en de animo daarrond zijn verantwoordelijk voor die groei. Minister van Mobiliteit Landuyt is niet onder de indruk. ,,Vele klachten zijn georchestreerde acties », zegt hij.
MINISTER LANDUYT: ,,GEORCHESTREERD »
Tom Ysebaert
DE ombudsdienst van de luchthaven verzamelt sinds 2002 de klachten van de omwonenden van Zaventem. Vorig jaar opende de dienst 40.973 dossiers. 2005 kondigt zich minstens even druk aan: de eerste twee maanden waren al goed voor 20.159 dossiers. Dat blijkt uit het jaarverslag dat de dienst aan minister van Mobiliteit Renaat Landuyt (SP.A) bezorgde.
Het enorme aantal betekent niet dat zoveel personen een klacht wegens geluidshinder hebben ingediend. Er zitten ook vragen, opmerkingen en suggesties tussen. Ook gaat het vaak om dezelfde, terugkerende klagers. De kampioen was goed voor enkele duizenden klachten op zijn eentje.
28.202 dossiers zijn bovendien afkomstig van automatisch gegenereerde klachten door de geluidsmeter van Kraainem en Wezembeek-Oppem.
Volgens de Nederlandstalige ombudsman Raf De Baerdemaeker zijn er zowat duizend klagers te onderscheiden. ,,Niet van allemaal hebben we de identiteit of het adres. Maar we weten wel uit welke regio ze afkomstig zijn. Het begin van het spreidingsplan in maart vorig jaar was het begin van een klachtenstroom. En telkens als het thema in de media opduikt, neemt het aantal toe. »
Van de niet-automatische klachten, zijn er een kleine tweeduizend Nederlandstalig, een vijfvoud daarvan is Franstalig. De meeste klachten komen uit de Oostrand, gevolgd door Oost-Brabant (Kortenberg, Bertem), Diegem-Haren/Noordrand en Brussel.
De meeste klachten over dagvluchten gaan over landingen op baan 02, diezelfde die de rechtbank recentelijk verbood. Opstijgingen op baan 20 (dezelfde baan, in omgekeerde richting) staan op de tweede plaats, gevolgd door opstijgingen op baan 25R naar rechts. In de klachten over nachtvluchten staan de landingen op baan 02 alweer op Ă©Ă©n, gevolgd door opstijgingen op baan 07L. Niet verrassend wordt het meeste geklaagd over de grote toesteltypes: de MD11 en de Boeing 747.
Minister Landuyt is niet onder de indruk van het verslag. ,,Het is een onvolledig werkstuk. Ik wil weten hoeveel echte klagers er zijn. Het zouden er amper 200 zijn. De rest gaat om georchestreerde acties. »
De Franstalige Ombudsman Philippe Touwaide vindt dat iedere klacht ernstig moet genomen worden, ,,zelfs al stuurt een burger hem honderd keer in één dag binnen ».
Behalve hun jaarverslag bezorgden de ombudsmannen een dossier met liefst tachtig suggesties voor een aanpassing van het spreidingsplan en de vliegroutes. Die voorstellen distilleerden ze uit de vele opmerkingen van de omwonenden. De opvallendste zijn: een nachtstilte tussen halftwee en halfvier, twee vluchtvrije nachten voor Diegem-Haren, overdag startbaan 25L gebruiken, de bewoonde gebieden van Erps-Kwerps vermijden, landen op de 07 van over Noord-Brussel Het heeft iets van ,,voor elk wat wils » en is dus onderling tegenstrijdig.
ty
De Standaard, pagina 40, 436 woorden
© 2005 Vlaamse Uitgeversmaatschappij n.v.