Bientôt Bejing/Abu Dhabi/Mumbai à Zaventem ?

Ce n’est pas en accueillant de nouveau vols intercontinentaux à Zaventem qu’on en fera un « City Airport » supportable.

A force de ne pas se prononcer sur l’avenir de cet aéroport urbain, le gouvernement fédéral laisse construire de nouveaux parkings, permet le développement des nouveaux vols intercontinentaux. Il finira par se trouver devant le fait accompli : une grande plate forme aérienne aux porte de la ville et une population révoltée.

Faut-il encore rappeler que nous lui demandons de se prononcer sur notre feuille de route pour un avenir durable de l’aéroport de Zaventem ? ([->art570])

Jet Airways, de grootste privé-luchtvaartmaatschappij van India, plant nog deze zomer een regelmatige lijndienst Mumbai-Brussel-New York starten. De ontwikkeling van intercontinentale verbindingen lijkt stilaan op gang te komen voor Biac, de uitbater van de luchthaven van Zaventem. BIAC staat dicht bij het concretiseren van drie intercontinentale bestemmingen. De start van een lijndienst Abu Dhabi-Brussel-Toronto in mei of juni door Etihad Airways is al een zekerheid. Jet Airways heeft volgens de lokale pers van de overheid de rechten verkregen om via Brussel naar New York te vliegen. Intussen bestaat ook de kans dat Zaventem een lijndienst met Peking krijgt. Volgende week komt een delegatie van Hainan Airlines praten met BIAC. De op drie na grootste Chinese luchtvaartmaatschappij kiest tussen Zürich of Brussel. (De Tijd)