Strakkere normen voor Zaventem

Vlaams minister van Leefmilieu Kris Peeters (CD&V) behoudt de norm voor het maximaal aantal toegelaten nachtvluchten boven Zaventem. Maar hij wil nog verdere beperkingen opleggen om het vliegtuiglawaai terug te dringen.

Freek Smets

Peeters hakte gisteren de knoop door over de nieuwe milieuvergunning van Biac. De uitbater van de luchthaven van Zaventem had die al in juni gekregen van de provincie Vlaams-Brabant, maar in de weken en maanden daarna werden 225 bezwaarschriften ingediend door milieuverenigingen en omwonenden van de luchthaven.

De nieuwe vergunning voor Biac ging uit van een plafond van 25.000 nachtvluchten per jaar, evenveel als voorheen. Het provinciebestuur hield zich echter het recht voor de norm nog te versoepelen in functie van de onderhandelingen over de uitbreiding van koeriersbedrijf DHL op Zaventem. Milieuverenigingen en omwonenden pikten dat niet en gingen in beroep.

Peeters paste daarop de milieuvergunning aan, waardoor ze strenger werd. De norm van 25.000 blijft behouden, maar de minister garandeert nu dat er geen uitbreiding van het aantal toegestane nachtvluchten zal komen. Ook het aantal vertrekkende nachtvluchten zal niet mogen stijgen, de grens van 10.121 per jaar uit 1999 blijft van kracht.

De minister stelt daarnaast wel strenge bijkomende voorwaarden. Tegen oktober volgend jaar moet Biac op eigen kosten een studie laten maken over een verdere afbouw van het vliegtuiglawaai, zowel ‘s nachts als overdag, waarbij rekening gehouden wordt met de economische ontwikkeling van de luchthaven.

« Dat moet leiden tot een stappenplan dat de geluidshinder op termijn verder naar beneden haalt », zei Peeters gisteren. « Dat moet zeker mogelijk zijn nu DHL beslist heeft zijn activiteiten op Zaventem vanaf 2008 af te bouwen en er geen internationaal sorteercentrum te vestigen. Als de studie klaar is en DHL zijn herstructurering afgerond heeft, moeten bijkomende beperkingen kunnen. »

Zo wil Peeters de maximum toegestane geluidsuitstoot verder beperken. De norm ligt ook in de nieuwe vergunning op een maximum van 84.000 QC of Quota Count, een eenheid voor geluidshinder. « We zouden ook moeten bekijken of we de lawaaierigste vliegtuigen, met een QC tussen 8 en 12, niet volledig uit de markt kunnen halen wat nachtvluchten betreft. » Het gaat dan om toestellen als de McDonnell Douglas MD11, dat door tal van koeriersbedrijven wereldwijd gebruikt wordt.

Tegen de nieuwe milieuvergunning kan nog beroep aangetekend worden bij de Raad van State. Peeters hoopt dat het niet zo ver komt en heeft de teksten grondig laten nakijken door juristen, om ellenlange procedureslagen te vermijden. « Ik ga ervan uit dat Biac de milieuvergunning zal aanvaarden », aldus de minister.

« Door de studie en door de afbouw van DHL zijn bijkomende beperkingen mogelijk zonder dat dit de leefbaarheid van de luchthaven te zwaar hypothekeert. De milieuvergunning geldt ook voor twintig jaar. Dat moet een stabiel kader voor investeerders creëren. »

De Bond Beter Leefmilieu reageerde gisteren voorzichtig positief op de beslissingen van Peeters, maar wil net als de actiecomités de milieuvergunning helemaal lezen voor er over eventuele beroepsprocedures beslist wordt.

Ook DHL wil eerst de tekst zien. « Maar het lijkt nu al duidelijk dat dit neerkomt op een verstrenging van het operationeel kader van de luchthaven », aldus woordvoerder Xavier de Buck.

Minister Peeters wil op termijn nog meer beperkingen voor lawaai van luchthaven

© 2004 Uitgeverij De Morgen NV