AMSTERDAM (DFT) – Luchthaven Schiphol heeft een bod uitgebracht op de Brusselse concurrent Zaventem.
Volgens een woordvoerster van Schiphol is er sprake van een voorlopig bod op 70 procent van de aandelen van de Belgische luchthaven. « Na de zomer, in september, bepalen we of er een definitief bod volgt », stelde zij dinsdag. De zegsvrouw wil geen mededeling doen over de prijs die Schiphol wil betalen voor Zaventem.
Schiphol kijkt al jaren naar mogelijkheden ook buiten de Nederlandse landsgrenzen luchthavens en vastgoed op luchthavens te exploiteren. « Wij willen graag datgene waar we goed in zijn elders toepassen. » Momenteel heeft het luchthavenbedrijf belangen in New York (terminal vier van de luchthaven John F. Kennedy) en in Brisbane (Australië).
Het is nog onduidelijk of Schiphol alleen of in samenwerking met een partner een gooi naar het Zaventem-belang doet. Momenteel heeft de Belgische staat ruim 63 procent van de aandelen van Zaventem-exploitant BIAC in handen. Dat belang willen de Belgen terugbrengen tot 30 procent. Over de hoogte van het bod wil Schiphol geen mededelingen doen, maar naar verluidt gaat het om enkele honderden miljoenen euro’s.
Schiphol zegt in beginsel geïnteresseerd te zijn in alle Europese luchthavens die daarvoor in aanmerking komen. « Wij houden onze ogen en oren open. » Zaventem stond al langer op het lijstje. Volgens Schiphol heeft de Belgische luchthaven veel potentie, met zijn ligging op de route Amsterdam-Parijs (de twee thuishavens van Air France-KLM).
Schiphol is niet de enige kandidaat die aast op Zaventem. In de Belgische media dook de afgelopen week het aantal van twintig tot 22 belangstellenden op. Hoeveel kandidaten voor het aflopen van de deadline, maandag (15 juni), een voorlopig bod (non-binding offer) hebben uitgebracht is onbekend. Na een eerste selectie zal de Belgische overheid komend najaar aan enkele overgebleven kandidaten een definitief bod vragen.
Schiphol zal zijn voornemens om buiten Nederland uit te breiden mogelijk gebruiken om opnieuw voor een snelle privatisering te pleiten. Directeur G. Cerfontaine stelde begin dit jaar nog dat privatisering en een beursgang Schiphol meer armslag kan geven, wat nodig is voor de financiering van de toekomstplannen