Luc Van den Bossche Gedelegeerd bestuurder Biac: ‘Ik begrijp de omwonenden van Zaventem wel’

Omwonenden van de luchthaven van Zaventem betogen zondag in Brussel tegen het spreidingsplan dat de hinder van de vliegtuigen boven de hoofdstad moet inperken. Maar ook de luchthaven zelf is niet tevreden over de kakofonie van vaak tegenstrijdige beslissingen die de regering de afgelopen jaren nam over de dag- en nachtvluchten.

In de vorige regeerperiode wilde toenmalig minister van Verkeer Isabelle Durant (Ecolo) de nachtvluchten concentreren, zodat de hinder beperkt bleef tot de noordrand boven Brussel. Maar daar kwam al snel protest tegen, waarop de regels in het luchtruim boven Brussel alweer veranderd werden. De regering opteerde er dan maar voor om de vluchten te spreiden over meerdere gemeenten in en rond de hoofdstad. Maar daardoor hadden plots veel meer mensen last van het vliegtuiglawaai, wat alweer protest opleverde.

Tijdens een lunchgesprek van het weekblad Trends toonde Luc Van den Bossche, topman van luchthavenuitbater Biac, gisteren opvallend veel begrip voor het protest. « Ik begrijp het wel. Studies mogen dan al uitwijzen dat de geluidsoverlast de afgelopen jaren alleen maar afgenomen is, veel omwonenden hebben geen boodschap aan die academische mededeling. De perceptie is vaak anders, want misschien is de frequentie van de vluchten of de concentratie op bepaalde plaatsen wel toegenomen. »

De vroegere SP.A-minister riep de overheid gisteren op om snel en voor langere tijd duidelijkheid te scheppen over het dossier. Zaventem is een belangrijke economische groeipool, en als de onzekerheid er aanhoudt, dreigen na de bewoners ook de investeerders te gaan protesteren. « Milieumaatregelen zijn nodig op de luchthaven, maar zorg er dan voor dat die vijftien jaar of langer van kracht blijven. Als luchtvaartmaatschappijen als Singapore Airlines willen investeren, weten ze dat er voor langere tijd dezelfde regels gelden, en als de regels dan veranderen, hebben ze de tijd om zich op veranderingen voor te bereiden. »

Van den Bossche hoopt met name dat koeriersbedrijf DHL in Brussel blijft, ondanks de hinder die het veroorzaakt door de vele nachtvluchten van zijn vrachtvliegtuigen. Toch erkent hij dat de discussie niet gemakkelijk is, want het bedrijf lonkt ook naar de luchthavens van het Duitse Leipzig en het Franse Vatry, waar de loonkosten respectievelijk 50 en 30 procent lager liggen dan hier.

Het dossier-DHL is bovendien belangrijk nu de overheid Biac wil privatiseren. Als het koeriersbedrijf vertrekt uit Brussel, zal dat de luchthaven een beetje minder aantrekkelijk maken voor investeerders. « DHL is natuurlijk een belangrijk punt », zegt Van den Bossche. « Het zou mooier geweest zijn als dat dossier al geregeld zou zijn. Maar ook zonder DHL zal Biac voor het eind van het jaar geprivatiseerd worden. »

De luchthaven van Zaventem is op dit moment financieel gezond, en nieuwe spelers als SN Brussels Airlines en andere luchtvaartmaatschappijen hebben er sinds het faillissement van Sabena weer heel wat activiteiten uitgebouwd.

Of er snel een oplossing komt voor de hinder rond de luchthaven en voor DHL, hangt nu af van de politieke stabiliteit, zegt Van den Bossche. « Het ergste wat ons op dit ogenblik zou kunnen overkomen, is dat er een regering komt die niet zeker is of ze over een paar maanden nog aan de macht is. »

Freek Smets

© 2004 Uitgeverij De Morgen NV