SPREIDING GEEN OPLOSSING MAAR TROJAANS PAARD VOOR EXPANSIE

Van onze redacteur

Tom Ysebaert

STEENOKKERZEEL – Acht bewonersgroepen uit de ruime Oostrand rond de luchthaven van Zaventem zeggen dat het spreidingsplan van minister Anciaux voor meer overlast zorgt. Spreiden is geen oplossing, de nachtvluchten op termijn verbieden wel, vinden de acht. Zij vindenook dat de nachtvluchten een onderhandelingsthema moeten worden bij de vorming van de Vlaamse Regering.

DE spreiding is een maand van kracht en ze werkt niet. Dat stellen de actiegroepen vast uit Tervuren, Sterrebeek, Kraainem, Wezembeek-Oppem, Zaventem, Kortenberg, Steenokkerzeel en Brussel. De acht zeggen meer dan 250.000 (zowat 80 procent) gehinderden te vertegenwoordigen.

Er zijn nieuwe gehinderden bijgekomen en de hinder, die alle gemeenten al hadden, is toegenomen. Zo heeft bijvoorbeeld de Oostrand in enge zin (Kraainem, Wezembeek, Sterrebeek) er landingen (op zaterdag continu en gedurende drie nachten per week) en opstijgingen (op zondag voor vijf uur) bijgekregen.

De acht willen af van het ,,politiek geforceerde startbaangebruik » en terug naar een ,,logisch » schema dat met het weer rekening houdt. Maar vooral vragen ze een verbod op nachtvluchten. ,,Spreiding is het Trojaanse paard dat expansie toelaat », zegt woordvoerder Peter-Paul Struycken (Wakker Tervuren), ,,onder het mom van solidariteit krijgt iedereen op de duur meer hinder. Zeker als DHL zijn plannen mag doorvoeren. Er moet een grens gesteld worden aan de groei van de luchthaven. »

Vandaag staat in de milieuvergunning van de luchthaven een plafond van 25.000 nachtvluchten per jaar. Er loopt een nieuwe vergunningsaanvraag. ,,De Vlaamse minister van Milieu is bevoegd, dus dit thema wordt een punt tijdens de vorming van een nieuwe Vlaamse regering. We moeten niet wachten op de federale regering die in september de DHL-knoop doorhakt. »

Wachten op een Europees verbod noemt Struycken een politiek afleidingsmanoeuvre. ,,Andere lidstaten zijn niet geïnteresseerd want ze hebben niet dezelfde problemen. »

Koerier DHL hoeft voor de acht niet te verdwijnen als het zijn activiteiten anders kan organiseren. Maar Zaventem moet een EU-passagiersluchthaven worden, geen draaischijf voor koeriers of cargodiensten, aldus de acht.

De bewonersgroepen halen als argument voor een verbod [de studie aan van de Gentse professor Lieven Annemans->art287] die zegt dat nachtvluchten per jaar 215 mensen doden en de gezondheidszorg 150 miljoen euro per jaar kosten. De studie was besteld door minister Bert Anciaux die eruit concludeerde dat spreiding een lagere tol eist dan concentratie.

De stellingname van de Oostrand betekent een breuk met de actiegroepen uit de Noordrand. Die noemen een verbod onrealistisch en vinden spreiding tot nader order de enige oplossing. De Bond Beter Leefmilieu deelt dat standpunt.

Op 6 juni betogen de acht groepen in Brussel.