Vice-premier en minister van Buitenlandse Zaken Louis Michel pleit in een brief aan minister van Mobiliteit Bert Anciaux voor een « onmiddellijke toepassing » van een aantal kleine wijzigingen aan het spreidingsplan voor de vluchten vanop Zaventem.
De brief werd vrijdag bekendgemaakt door de burgemeesters van de Brusselse gemeenten Wezembeek-Oppem (Jacques Vandenhaute) en Sint-Pieters-Woluwe (François van Hoobrouck). Beide burgemeesters steunden ook de aankondiging van Michel om een kernkabinet te organiseren dat gewijd zal zijn aan het probleem van de nachtvluchten.
In die brief stelt MR-minister Michel dat de recente beslissingen van Anciaux met betrekking tot het baangebruik op Zaventem « de laatste twee weken aanleiding hebben gegeven tot een nooit geziene concentratie van de geluidsoverlast in een geografisch beperkte zone in de Brusselse Oostrand ». Michel vraagt Anciaux ook het akkoord van 3 december 2003 zowel « naar de geest als naar de letter strikt te respecteren ».
Michel pleit er onder meer voor om de baan 02/20 slechts om de twee weekends te gebruiken met een systeem van pare en onpare weken om te vermijden dat de baan twee weken na elkaar wordt gebruikt. Voor de vluchten die opstijgen vanop baan 20 noemt Michel een aantal aanpassingen noodzakelijk.
Wat betreft de zogenaamde « Ring-route » wil Michel ook dat er maatregelen worden genomen zodat die route strikt overeenstemt met de Ring, anders moet de oude route opnieuw ingevoerd worden, zo luidt het.
Volgens de ontevreden Brusselse burgemeesters is het aan het plan-Anciaux te wijten dat de Oostrand onder meer tijdens de dag de helft van de opstijgingen van de 25R over zich heen krijgt alsook elke zaterdag alle landingen (250) en elke zondag tot 17.00 uur alle opstijgingen (200).
Volgens de twee burgemeesters heeft de zogenaamde ‘split night’, waarbij de nacht in twee periodes wordt gedeeld met verschillend baangebruik, totnogtoe nooit gewerkt. Daardoor werden volgens hen ofwel alle landingen geconcentreerd op de baan 02 ofwel alle opstijgende vluchten vanop baan 20.
Belga
© 2004 Belga NV