Actiecomités pleiten opnieuw voor afschaffing nachtvluchten

«Het spreidingsplan van Anciaux heeft de hinder alleen doen toenemen.» Zo luidt de conclusie van acht actiecomités uit de Oostrand en het Brusselse. De comités
eisen opnieuw een geleidelijke afbouw van de nachtvluchten, die op termijn zelfs helemaal zouden moeten verdwijnen. Maar eerst willen ze weer een logisch baangebruik in functie van de weersomstandigheden en de veiligheid.

Volgens de comités uit Steenokkerzeel, Kortenberg, Zaventem, Tervuren, Wezembeek-Oppem, Kraainem en het Brusselse schiet het spreidingsplan zijn doel voorbij en is de hinder door de spreiding geenszins verminderd. Onder meer in de Kortenbergse deelgemeente Meerbeek en in Laken worden nog meer inwoners dan voorheen uit hun slaap gehouden. In de andere gebieden, waar al hinder was, is die enkel ondraaglijker geworden.

«Op zich ben ik niet tegen een spreiding», vertelt Philippe Rooseleer van ZONEZES (Steenokkerzeel). «Zoals het plan nu wordt uitgevoerd, is de spreiding echter onaanvaardbaar. Voorheen kregen we hier in Steenokkerzeel maar heel sporadisch te maken met nachtvluchten. Nu zijn ze schering en inslag. In het plan is er sprake van drie nachten hinder per week maar daar zit vaak nogal eens ‘variatie’ in. Bovendien is ook het grondlawaai toegenomen. Door de nieuwe opstijghoek moeten vliegtuigen namelijk veel meer kracht ontwikkelen.»

Volgens de comités wordt het huidige plafond van 25.000 nachtvluchten per jaar de inzet van de komende Vlaamse regeringsonderhandelingen. De volgende Vlaamse minister van Leefmilieu zal daarover moeten beslissen. Voor de comités mag het aantal nachtvluchten geenszins verhogen. Koeriersbedrijf DHL wil dan weer dat het plafond verdwijnt.

Op zondag 6 juni om 11 uur betogen de actiegroepen voor de Beurs van Brussel. Daar zetten ze hun eisen nog eens op een rijtje.

«Uitzonderlijke situatie door wind»

Minister van mobiliteit Bert Anciaux (Spirit) geeft toe dat het spreidingsplan de voorbije maand niet optimaal gewerkt heeft. «Doordat we heel vaak met wind uit noordelijke richting

geconfronteerd werden, hebben we de spreiding niet als dusdanig kunnen doorvoeren. Die uitzonderlijke situatie heeft er voor gezorgd dat de betrokken gemeenten meer vliegtuigen te verwerken kregen dan voorzien was. Ondertussen heb ik echter met enkele specialisten een aantal maatregelen uitgewerkt zodat de toestand genormaliseerd wordt, los van de weersomstandigheden. Een uitzondering moet écht wel een uitzondering worden.»

Op de eis van de comités om de nachtvluchten af te schaffen wou Anciaux niet ingaan. «Geen hinder meer, daar kan ik niet voor zorgen. Een zo goed mogelijke spreiding, daar wil ik mij wel voor inzetten.»

Actie Noordrand

«Leefbare oplossing voor iedereen»

«Het huidige plan heeft inderdaad nog onvolmaaktheden», reageert Roger Vermeiren van Actie Noordrand op de evaluatie van de Oostranders. «Het is dan ook maar een gedeeltelijke spreiding, wij ijveren ervoor dat ook Brussel mee in het plan wordt opgenomen.»

Vermeiren eist niet dat de nachtvluchten worden afgeschaft. «Daar maken wij inderdaad geen punt van. Wij beschouwen dag- en nachtvluchten als één geheel. En voor dat

geheel moet een leefbare oplossing gezocht worden voor alle betrokkenen», besluit Vermeiren.

Dimitri BERLANGER

© 2004 Aurex NV