De federale regering weigert informatie vrij te geven over de routes die vliegtuigen werkelijk volgen boven Zaventem. Dat zegt de Brusselse minister van Leefmilieu, Didier Gosuin (MR/FDF). Die informatie is nodig om samen met de geluidsmetingen een geluidskadaster op te stellen, zegt Gosuin. De komende weken bekijken de Vlaamse en Brusselse milieuadministraties of ze het meetnet voor het vliegtuiglawaai herschikken om het effect van het plan vast te stellen.
Gosuin pleit al een tijd voor het opstellen van een geluidskadaster dat precies meet welke hinder de omwonenden van de luchthaven van Zaventem ondervinden. De voorbije maanden stelde de federale minister van Mobiliteit, Bert Anciaux (Spirit), een theoretisch geluidskadaster op. Dat berekent het lawaai van de situatie voor en na de inwerkingtreding van het spreidingsplan. De Raad van State ging woensdag niet in op de vraag van enkele inwoners van de oostrand om het spreidingsplan van Anciaux te schorsen. Het rechtscollege verwijst naar de belofte van de regering het nieuwe route- en baangebruik eventueel later aan te passen aan de resultaten van het reële geluidskadaster.
Dat geluidskadaster is volgens Gosuin enkel mogelijk door de metingen op de grond te koppelen aan informatie over de werkelijk gevlogen routes en over de toestellen die vertrekken en landen op Zaventem. De routes die op papier zijn uitgetekend, volstaan niet voor hem. ‘Enkel met radargegevens kunnen we achterhalen of de routes nageleefd worden en hoe overschrijdingen van de geluidsnormen worden veroorzaakt’, zegt de woordvoerder van Gosuin.
Gosuin heeft al meermaals gegevens over de ‘oude’ routes opgevraagd bij de luchthavenuitbater BIAC, bij de veiligheidsinstantie Belgocontrol en bij de ministers Anciaux en zijn collega van Overheidsbedrijven, Johan Vande Lanotte (sp.a). ‘Maar niemand wil de informatie vrijgeven.’
De geluidsmetingen zijn een gewestelijke bevoegdheid. De Brusselse milieuadministratie heeft twaalf meetpunten op haar grondgebied, de Vlaamse administratie zeven. BIAC heeft er 15. De meetpunten en meetresultaten worden besproken in een adviescommissie die in 2002 werd opgericht en maandelijks samenkomt. Daarin zitten ook vertegenwoordigers van BIAC en Belgocontrol. De commissie kreeg van Anciaux de vraag het nieuwe spreidingsplan te evalueren. Zodra het nieuwe route- en baangebruik een tijdje ‘ingevlogen’ is, beslist de commissie of de meettoestellen verplaatst worden. Zaventem is nu al een van de luchthavens waarrond de meeste geluidsmetingen gebeuren, luidt het.
De inwoners van de oostrand zijn niet overtuigd van het ‘voorlopige’ karakter van het spreidingsplan. ‘Welke politicus wil na de verkiezingen nog zijn vingers verbranden aan dit dossier?’ zucht Peggy Cortois, lid van het actiecomitĂ© AWACSS van Wezembeek-Oppem. De inwoners van de oostrand zullen door het spreidingsplan vooral ‘s nachts en in het weekend meer vliegtuiglawaai moeten slikken. Ze plannen nieuwe protestacties tegen het plan.